برآورد صحت ارزش های اصلاحی صفات پیچیده در جمعیت های بدون شجره با استفاده از نشانگرهای متراکم

چکیده:
هدف از این پژوهش برآورد صحت ارزش های اصلاحی ژنگانی با استفاده از مدلGBLUP (Genomic Best Linear Unbiased Prediction) و مقایسه آن با روش سنتی با (BLUP) و بدون شجره (BLUP_noPed) به وسیله همانندسازی رایانه ای بود. در این تحقیق، ژنگانی با سی جفت کروموزوم به گونه ای همانند سازی شد که شمار QTLها 3000 و شمار نشانگرها (SNP) 45000 جایگاه در نظر گرفته شدند. همچنین پیش فرض های مختلف شامل دو جمعیت موثر 100 و 1000 راسی، دو جمعیت مرجع 1000 و 2000 راسی و مقادیر وراثت پذیری پایین (05/0)، متوسط (30/0) و بالا (50/0) بررسی شد و برای مقایسه مدل ها از معیارهای صحت، اریبی و میانگین مربعات خطا استفاده گردید. نتایج نشان داد، با افزایش وراثت پذیری، صحت ارزش های اصلاحی در روش های سنتی و ژنگانی افزایش یافت؛ در همه پیش فرض ها مدل GBLUP صحت بیشتری نسبت به مدل BLUP_noPed داشت؛ اما روش ژنگانی عملکرد بهتری در وراثت پذیری بالاتر نسبت به روش سنتی BLUP داشت. افزایش جمعیت موثر از 100 به 1000 منجر به کاهش صحت ارزش های اصلاحی ژنگانی به میزان 11درصد شد؛ ولی تاثیری بر صحت ارزش های اصلاحی روش های سنتی نداشت. اما با افزایش جمعیت مرجع از 1000 به 2000 حیوان نسبت بهبود صحت ارزش های اصلاحی ژنگانی به میزان 5درصد بهبود یافت. اگرچه در همه پیش فرض های اریبی (کم برآورد) روش ژنگانی نسبت به روش های سنتی بیشتر بود؛ اما با افزایش اندازه جمعیت مرجع و وراثت پذیری، میانگین مربعات خطا در روش ژنگانی نسبت به روش سنتی BLUP کاهش یافت. بنابراین مدل GBLUP می تواند برای انتخاب حیوانات برتر در جمعیت های بدون شجره استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!