بررسی اثر عصاره ترکیبی سیر و لیموترش بر ریسک فاکتور التهابی آترواسکلروزیس (hs-CRP) در رت های نر نژاد ویستار تحت رژیم پرچرب

چکیده:
مشکلات قلبی عروقی بویژه آترواسکلروزیس یکی از بیماری های شایع در جهان است. پروتئین فاز حاد (hs-CRP) حساس ترین شاخص التهابی است که در تحقیقات جدید نشان داده شده مقادیر سرمی آن می تواند خطر معضلات قلبی را پیش بینی نماید. سیر (Allium sativum) و لیمو ترش (Citrus limon) هر دو از گیاهانی هستند که در درمان های سنتی مشکلات قلبی عروقی کاربرد دارند ولی ترکیب آن دو با یکدیگر تاکنون بررسی نشده است. مطالعه حاضر، یک پژوهش تجربی مداخله ای است که تاثیرات ضدالتهابی و هیپولیپیدمیک عصاره ترکیبی سیر و لیمو ترش را در موش صحرایی نژاد ویستار که به مدت 9 هفته تحت تغذیه با رژیم پرچرب قرار گرفته اند، بررسی می کند. 42 سر رت نر بالغ با وزن 200 تا 250 گرم به شش گروه هفت تایی تقسیم شدند. گروه کنترل و گروه تجربی 3 با غذای عادی جوندگان و گروه کنترل چاقی، شم، تجربی 1و تجربی 2 با رژیم پر چرب تغذیه شدند. پس از رسیدن به وزن مطلوب، عصاره ترکیبی سیر و لیمو در دوز 220 میلی گرم ماده خشک محلول در آب مقطر به گروه های تجربی 1 و 3 و در دوز 440 میلی گرم به گروه تجربی 2، برای مدت چهار هفته خورانده شد. سرم حاصل از نمونه گیری خون برای سنجش CRP و کلسترول تام مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج با آزمون آنالیز واریانس (ANOVA) و روش مقایسه های چندگانه توکی مورد آزمون قرار گرفت. عصاره ترکیبی سیر و لیمو کاهش معنی داری را در کلسترول تام سرم گروه های تجربی 1 و 2 نشان داد (001/0> p). همچنین یک کاهش معنی دار CRP در گروه تجربی 2 که با دوز دو برابر تیمار شده بودند دیده شد (05/0 > p). هیچ تغییر معنی داری از تاثیر عصاره ترکیبی بر روی گروه تجربی 3 که با رژیم غذایی عادی تغذیه شده بودند، مشاهده نگردید. به نظر می رسد عصاره ترکیبی سیر و لیمو ترش در مبتلایان به هایپرکلسترولمی تاثیرات ضدالتهابی و محافظتی بر عروق دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!