بررسی درک دانشجویان پزشکی از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1394

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مهم ترین شاخص های نشان دهنده کیفیت آموزش عالی، کیفیت محیط آموزشی است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت محیط آموزشی بر اساس مدل (DREEM) Dundee Ready Educational Environment Measure از دیدگاه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1394 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مقطعی و ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه 50 سوالی DREEM بود. پرسش نامه در اختیار 370 نفر دانشجوی پزشکی مشغول به تحصیل دانشگاه قرار گرفت که تعداد 260 نفر پرسش نامه ها را تکمیل کردند و تحویل دادند. داده های به دست آمده با کمک شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون های آمار استنباطی t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار کلی امتیاز جو آموزشی 74/22±01/89 از 200 امتیاز به دست آمد. کیفیت آموزش از نظر اکثریت دانشجویان، 165 نفر (5/63%)، نیمه مطلوب ارزیابی شد. جو کلی آموزش از نظر دانشجویان در حیطه های پنج گانه، متاثر از جنس، وضعیت تاهل، سن، معدل و مقطع تحصیلی نبود (05/0
نتیجه گیری
به طورکلی، محیط حاکم بر آموزش از نظر دانشجویان نیمه مطلوب ارزیابی گردید. بنابراین، توجه بیشتر به محیط یادگیری و برنامه ریزی دقیق تر برای بهبود وضع آموزشی از طرف مسئولان دانشگاه و خودارزیابی های مداوم آموزشی، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
465 تا 478
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!