تاثیر عصاره های هیدروالکلی سالویا شریفی و سالویا ویرگاتا بر برخی پارامترهای بیوشیمیایی سرم در موش های صحرایی نر مبتلا به هیپرلیپیدمی

چکیده:
زمینه و هدف
هیپرلیپیدمی، یک اختلال متابولیکی پیش رونده و جهانی است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی اثر عصاره های هیدروالکلی سالویا شریفی و سالویا ویرگاتا بر برخی پارامترهای بیوشیمیایی سرم در موش های صحرایی نر هیپرلیپیدمیک بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 40 موش صحرایی نر نژاد ویستار به 4 گروه مساوی: شاهد، هیپرلیپیدمی، هیپرلیپیدمی و تیمار با عصاره های هیدروالکلی سالویا ویرگاتا و سالویا شریفی (200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) تقسیم و یک ماه با جیره پرچرب تغذیه شدند. با سنجش کلسترول و تری گلیسرید سرم، هیپرلیپیدمی تایید شد و عصاره ها به مدت 21 روز خورانده شد. در پایان، کلسترول، تری گلیسرید و آنزیم های کبدی سرم اندازه گیری و داده ها توسط تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukey آنالیز شد.
یافته ها
در مقایسه با گروه هیپرلیپیدمی، کلسترول، تری گلیسرید و لیپوپروتئین با دانسیته کم سرم در گروه های درمان کاهش معنی داری یافت که این کاهش در گروه درمان با سالویا شریفی برجسته تر بود (05/0>p). هر دو عصاره، لیپوپروتئین با دانسیته بالا را افزایش دادند، اما این افزایش تنها در گروه درمان با سالویا شریفی معنی دار بود (05/0>p). آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز سرم در گروه های درمان در مقایسه با گروه هیپرلیپیدمی کاهش معنی داری یافت (به ترتیب 05/0>p و 01/0>p)؛ اما کاهش بین دو گروه درمان معنی دار نبود (05/0˃P).
نتیجه گیری
هر دو عصاره توانستند سبب بهبود پروفایل لیپیدی و آنزیم های کبدی در موش های صحرایی هیپرلیپیدمیک شوند، اما بهبود در گروه درمان با سالویا شریفی بارزتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
437 تا 448
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!