غربالگری سویه های Pseudomonas flurescens از نظر ویژگی های محرک رشد گیاه و تحمل به شوری

چکیده:
مقدمه
ریزوباکتری های محرک رشد گیاه (PGPR) گروهی از باکتری های ساکن ریزوسفر گیاهان هستند که با استفاده از مکانیسم های مختلف موجب تحریک رشد میزبان و افزایش تحمل نسبت به تنش های محیطی می شوند. سودوموناس های فلورسنت ازجمله مهم ترین باکتری های محرک رشد گیاه هستند. هدف مطالعه حاضر، غربال سویه های Pseudomonas fluorescens جداسازی شده از ریزوسفر جو در استان بوشهر از نظر ویژگی های تحریک کنندگی رشد گیاه و تحمل به تنش شوری است.
مواد و روش‏‏ها: 25 سویه P. fluorscens از نظر ویژگی های محرک رشدی نظیر تولید سیدروفور، سیانید هیدروژن (HCN) و ایندول-3-استیک اسید (IAA)، توانایی محلول سازی فسفات معدنی و تحمل سطوح مختلف شوری (صفر، 200، 400 و 600 میلی مولار کلریدسدیم) در شرایط آزمایشگاهی ارزیابی شدند.
نتایج
نتایج، مولد سیدروفور (48/8 تا 34/1میکرومول در میلی لیتر) بودن تمام سویه های مطالعه شده را نشان دادند. توانایی انحلال فسفات معدنی به شکل کیفی و تولید سیانیدهیدروژن در 88 درصد سویه ها مشاهده شد. سویه های برتر از نظر ویژگی های افزایش دهندگی رشد گیاه (B10، B2-11، B2-10، P68 و CHA0)، همگی قادر به تولید IAA بودند (78/1 تا 29/2 میلی گرم در میلی لیتر). تمامی سویه ها قادر به تحمل غلظت های کلرید سدیم بودند و غلظت های 200تا 600 میلی مولار نمک کلریدسدیم را تحمل کردند، هرچند قطر کلنی با افزایش سطح شوری کاهش یافت.
بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان می دهد که برخی سویه های P. fluorescens جداسازی شده از ریزوسفر جو نظیر B10، B2-10، B4-6 و B2-11 دارای ویژگی های تحریک کنندگی رشد گیاه و تحمل به شوری هستند. در نتیجه، این سویه ها پتانسیل استفاده شدن به عنوان ریزموجودات مفید در کودهای زیستی برای افزایش رشد گیاه در شرایط تنش شوری را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!