شناسایی سریع و اختصاصی سرووار بیماری زای سالمونلا تیفی موریوم با استفاده از روش تکثیر هم دمای به واسطه حلقه (LAMP)

چکیده:
مقدمه
باکتری سالمونلا تیفی موریوم یکی از بیماری زاهای غذایی مهم و از علل شایع سالمونلوزیس است که گاهی به عفونت خون یا حتی مرگ منجر می شود. در مطالعه حاضر، این سرووار بیماری زا با روش تکثیر هم دمای به واسطه حلقه (LAMP) شناسایی شد.
مواد و روش‏‏ها: از 6 پرایمر اختصاصی برای تکثیر ژن STM4497 و شناسایی سویه های سالمونلا تیفی موریوم و از روش های کدورت سنجی و ژل- الکتروفورز برای آشکارسازی محصول های واکنش استفاده شد. همچنین، کارایی روش LAMP برای شناسایی سویه های سالمونلا تیفی موریوم در نمونه های گوشت مرغ آلوده شده به شکل مصنوعی به این باکتری بررسی شد.
نتایج
اختصاصیت این روش روی جدایه های مختلف سالمونلا و غیر سالمونلا ارزیابی و نتایج مثبت تنها برای جدایه های سالمونلا تیفی موریوم حاصل شدند. حساسیت این روش برای سویه های یادشده، 10 کلنی در هر تیوب واکنش بود که نسبت به روش های ارائه شده پیشین برای شناسایی این سرووار بیشتر است. ارزیابی این روش روی نمونه های گوشت آلوده شده به شکل مصنوعی با سالمونلا تیفی موریوم نشان داد که روش حاضر، این باکتری را با حساسیت 103 کلنی در آغاز انکوباسیون و 10 کلنی پس از 4 ساعت انکوباسیون شناسایی می کند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به اختصاصیت و حساسیت زیاد روش حاضر و ارزان قیمت بودن آن به دلیل نیازنبودن استفاده از دستگاه گران قیمت ترموسیکلر و ژل-الکتروفورز نتیجه گیری می شود که این روش ابزاری قدرتمند، دقیق و ارزان برای شناسایی سرووار بیماری زای سالمونلا تیفی موریوم در آزمایشگاه های کنترل کیفی مواد غذایی و آزمایشگاه های تشخیصی با تجهیزات اندک است.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!