نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و مدیریت محیط امنیتی

چکیده:
زمینه و هد ف: سیاست امنیتی انتظامی، بخشی از سیاست امنیتی هر کشوری محسوب می شود که در پاسخ به تهد ید ها و بهره گیری از فرصت های برخواسته از محیط امنیتی شکل می گیرد . نوع و چگونگی این سیاست ازنظر حد ت و شدت به وضعیت تهد ید ها، فرصت ها و میزان بالفعل بود ن و وسعت آن ها بستگی د ارد . تحولات نظام بین الملل و همچنین تحولات پی د رپی منطقه ای باعث شده که مفهوم کنترل و مدیریت محیط امنیتی اهمیت فزایند های پیدا کنند . برخی از قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای که به مبانی قدرت و فرصت های استثنایی فراروی ایران واقف شده اند می کوشند با ایجاد تغییراتی در محیط امنیتی این کشور، امکان بهره برد اری را کاهش داده و چالش ها و تهد ید های بیشتری را ایجاد کنند . در این راستا، پژوهش حاضر درصد د است تا ضمن بررسی ویژگی های تحولات محیط امنیتی در دو سطح منطقه ای و بین المللی، ویژگی های مدیریت محیط امنیتی از منظر سیاست امنیتی انتظامی را مورد بررسی قرار دهد .
روش
این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و ابزار کتابخانه ای در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که ویژگی های اصلی و تحولات محیط پیرامونی اثرگذار بر محیط امنیتی و سیاست های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران کد ام اند ؟
یافته ها و
نتایج
نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که امنیت جمهوری اسلامی ایران د رگرو این مسئله است که نباید در داخل مرزهای خود محصور شد و باید با توجه به شرایط و الزام های جدید ، محیط امنیتی تقویت شود تا بتواند واکنش مناسب، منعطف و منطبق بر وضعیت جاری را از خود نشان دهد و به فرصت ها و چالش های برخاسته از وضع نوین پاسخ د اد .
زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!