حذف فنل از محلول های آبی توسط جاذب نانوحفره سیلیکایی MCM-41 اصلاح شده با گروه های آلی دی آمینی

چکیده:
هدف
فنل و مشتقاتش در فاضلاب های صنایع مختلفی از قبیل پالایشگاه های نفت، کوره های زغال سنگ، کک سازی ها، کارخانه های پتروشیمی، فولاد و صنایع تولید رزین و پلاستیک حضور دارند. این ماده برای انسان و محیط زیست بسیار سمی می باشد. این پژوهش با هدف حذف فنل از محلول های آبی با استفاده از نانوحفره سیلیکایی 41 MCM- عاملدار شده با گروه های آلی دی آمینی (NH2-MCM-41) انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه آزمایشگاهی است که در بازه زمانی 6 ماه بر روی نمونه سینتتیک و نمونه واقعی صنعت فولاد کرمان انجام شد. ابتدا جاذب نانوحفره سیلیکایی MCM-41 سنتز گردید و با گروه های آلی دی آمینی عاملدار شد. برای شناسایی جاذب سنتز شده از آنالیزهای XRD،FTIR ، BET استفاده شد. کیفیت شیمیایی فاضلاب خام تعیین گردید. با تهیه محلول سینتتیک اثر pH، مقدارجاذب، زمان تماس، غلظت های متفاوت فنل بر روی محلول واقعی نیز انجام گرفت. به منظور درک بهتر فرایند جذب سینتیک جذب و ایزوترم های تعادل بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که افزایش جرم جاذب و زمان تماس منجر به افزایش راندمان حذف و افزایش pH و غلظت اولیه فنل منجر به کاهش راندمان حذف می گردد. مطابق با نتایج، بهترین راندمان حذف در pH اسیدی رخ داده و جذب در زمان 45 دقیقه به تعادل رسیده بود. در 6=pH، مقدار جاذب 10 گرم بر لیتر و غلظت 70 میلی گرم بر لیتر برای محلول های سینتتیک و واقعی راندمان حذف به ترتیب برابر با 73 درصد و 71 درصد به دست آمد. هم چنین، جذب فنل از ایزوترم فروندلیچ با (98/0%=R2) و سینتیک واکنش درجه دوم کاذب با (99/0%=R2) پیروی نمود.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان داد که نانوحفره سیلیکایی MCM-41 اصلاح شده با گروه های آلی دی آمینی جاذبی مناسب برای حذف آلاینده های آلی به ویژه فنل از فاضلاب صنایع می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
749 تا 759
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!