بررسی سطح خونی ویتامین د در زنان مبتلا به سرطان پستان و رابطه آن با مارکرهای معرف پیش آگهی

چکیده:
هدف
سرطان پستان شایع ترین سرطان و دومین علت مرگ بعد از سرطان ریه در زنان می باشد. مطالعات متعددی جهت یافتن پیش آگهی بهتر در بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام گرفته است که با نتایج ضد و نقیضی همراه بوده است. مطالعه حاضر با هدف یافتن ارتباط میان سطح ویتامین دو تومور مارکرها و جهت بهبود وضعیت پیش آگهی مبتلایان به سرطان پستان انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی 105 بیمار مراجعه کننده به کلینیک انکولوژی بیمارستان های فاطمیه و کوثر در شهر سمنان در سال های 91 تا 95 مورد بررسی قرار گرفتند. سطوح ویتامین د، مارکرهای پیش آگهی سرطان پستان شامل گیرنده های استروژن (ER)، پروژسترون (PR)، HER-2،P53 و cyclin D1 و وضعیت یائسگی بیماران و هم چنین ارتباط بین آن ها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که میانگین ویتامین د در سطح کافی (48/9±8/22) قرار داشت و بیش ترین فراوانی مارکرها مربوط به ER و PR و کم ترین مربوط به HER2 بود. میان بروز مارکرها و سطح ویتامین د ارتباطی وجود نداشت ولی وضعیت یائسگی و سطح ویتامین د ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که سطح ویتامین د در خانم های یائسه بیش تر از خانم های غیر یائسه بود (05/0p<). هم چنین میان بروز مارکرها و وضعیت های یائسگی ارتباطی یافت نشد.
نتیجه گیری
سطح خونی ویتامین د در زنان مبتلا به سرطان پستان در وضعیت مطلوبی قرار داشت و سطح این ویتامین با مارکرهای معرف پیش آگهی ارتباطی وجود نداشت. مطالعات بیش تر در این زمینه پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
735 تا 741
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!