نگاهی دقیق تر به مفهوم دیپلماسی جهانی سلامت

چکیده:
پدیده جهانی شدن در حوزه سلامت مدیون پیشرفتهای تکنولوژیکی در قرن نوزدهم و شناسایی بسیاری از پاتوژنهای بیماریزای اصلی و اپیدمیولوژی آنها در اوایل قرن بیستم میباشد [1].گسترش بیماری ها و انتقال بین المللی آنها لزوم افزایش همکاری های بین کشورها برای مقابله با این بیماری ها را بسیار پررنگ تر نموده است. از جمله سازوکارهای بین المللی دولتها برای مقابله با بیماری ها میتوان به برگزاری گردهمایی های بین المللی و تشکیل سازمان های بین المللی پاسخگو به تهدیدات سلامت جهانی اشاره نمود [2]. پایه و اساس ایجاد نظام های پیچیده بین المللی در حوزه سلامت به حدود 170 سال قبل یعنی به اولین کنفرانس بین المللی بهداشت و اولین کنوانسیون بین المللی بهداشت باز میگردد. با آغاز قرن بیستم، اولین سازمان های بین المللی سلامت از جمله دفتر بهداشتی پان آمریکا و بنیاد راکفلر در آمریکا، و دفتر بین المللی بهداشت عمومی در اروپا ایجاد شدند. عبور سریع بیماری ها از مرزهای بین المللی و نیز امکان انتقال ویروسهای بیماری زا در طی چند ساعت از نقطه ای به نقطه ای دیگر در جهان بدون مرز و مورد تهدید قرار گرفتن صلح، رشد اقتصادی و توسعه توسط بیماری ها، کشورها را متوجه لزوم ارتباطات قدرتمند بین المللی در حوزه سلامت در بازار به سرعت در حال تغییر جغرافیای سیاسی کرده است [3].
زبان:
فارسی
در صفحه:
563
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!