بررسی تاثیر عوامل اقتصادی بر امید به زندگی کشورهای جهان طی سال های 2010-2002

چکیده:
مقدمه
سلامت، هم به عنوان یک هدف مهم اجتماعی و هم به عنوان پیش نیاز توسعه اقتصادی در دهه های اخیر در کانون توجه تمامی دولت ها قرار گرفته است. در این راستا، شناسایی عوامل موثر بر وضعیت سلامت کشورها همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. بررسی ادبیات این حوزه نیز نشان می دهد که عوامل اقتصادی در کنار عوامل اجتماعی و محیطی می تواند بر وضعیت سلامت کشورها موثر باشد. بر این اساس، مطالعه حاضر می کوشد تا تاثیر عوامل کلان اقتصادی را بر امید به زندگی 136 کشور جهان مورد ارزیابی قرار دهد.
مواد و روش کار
با توجه به هدف پژوهش حاضر، تاثیر عوامل کلان اقتصادی بر امید به زندگی نمونه مورد نظر با بهره گیری از روش داده های تابلویی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، از شاخص امید به زندگی به عنوان نماگری از وضعیت بهداشتی استفاده شده است.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که از میان عوامل اقتصادی، نرخ تورم و نرخ بیکاری تاثیر منفی و نرخ تشکیل سرمایه و درجه توسعه یافتگی کشورها تاثیری مثبت بر امید به زتدگی داشته اند. همچنین، تاثیر شاخص شهرنشینی نیز به عنوان یک عامل اقتصادی- اجتماعی بر امید به زندگی مثبت ارزیابی شده است.
بحث و نتیجه گیری
در مجموع، شاخص های کلان اقتصادی تاثیر قابل توجهی بر میزان امید به زندگی کشورهای مورد نظر داشته اند. بنابراین و از حیث سیاست گذاری برنامه ریزی در جهت بهبود شاخص های مذکور می تواند زمینه را برای بهبود وضعیت بهداشتی جامعه جهانی فراهم نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
567
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!