تاثیر لیزر کم توان بر شدت درد و دامنه ی حرکتی افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو

چکیده:
مقدمه
استئوآرتریت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن مفاصل می باشدو مفصل زانو یکی از شایعترین مفاصلی است که دچار استئوآرتریت می شود. از جمله درمان های غیر تهاجمی استئوآرتریت زانوکاربرد لیزرکم توان می باشد.اما اثر بخشی لیزر هنوز بحث بر انگیز است.
هدف
هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی لیزر کم توان بر کاهش درد و افزایش دامنه ی حرکتی در مقایسه با لیزر پلاسبو بود.
متد: این مطالعه یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی دو سویه کور بودکه در درمانگاه شاهد تهران، در ایران در سال 1395 انجام شد. در این مطالعه 40 بیمار(زن و مرد)، با تشخیص ابتلا به استئوآرتریت زانو، بر اساس معیار های ورود و خروج وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله فیزیوتراپی روتین به همراه لیزر درمانی و گروه فیزیوتراپی به همراه لیزر پلاسبو تقسیم شدند. درمان برای هر دو گروه 5 جلسه در هفته و به مدت 10 جلسه بود.در این تحقیق از لیزرکم توان با طول موج 810 نانومتر و توان 100 میلی وات، در 8 نقطه اطراف زانو در طول دوهفته درمان استفاده شد. در گروه پلاسبو لیزر بر همین نقاط اعمال شد، ولی خروجی دستگاه صفر بود. ارزیابی ها شامل شدت درد در حالت استراحت و فعالیت(راه رفتن) به کمک مقیاس دیداری اندازه گیری درد و اندازه گیری دامنه ی حرکتی زانو بود،که قبل از شروع درمان، بلافاصله پس از اتمام درمان و پس از دو هفته پیگیری انجام شد. از نرم افزار SPSSورژن 20 و آزمون آماری اندازه گیری مکرربرای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
بین میانگین نمره ی درد در حالت استراحت (691/0p=)،و همچنین بین میانگین نمره ی درد در حالت فعالیت (751/0p=) در بلند مدت(مقایسه ی بین قبل از درمان و پس از دوره ی پیگیری) بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین دامنه ی حرکتی فلکشن زانو (435/0p=) ، و بین دامنه ی حرکتی اکستنشن زانو (885/0p=)بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشده است. هر دو مداخله در طول زمان باعث تغیرات معناداری در کاهش درد در حالت استراحت و کاهش درد در حالت فعالیت، و همچنین افزایش دامنه حرکتی فلکشن و اکستنشن شده بودند(p< 0.05)
نتیجه گیری
هر دو درمان لیزر پلاسبو همراه با فیزیوتراپی روتین و لیزر اکتیو همراه با فیزیوتراپی روتین باعث کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی زانو در افراد مبتلا به آرتروز شدند و بین دو روش درمان تفاوت معناداری وجود نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!