به سوی حذف جهانی جذام

نویسنده:
چکیده:
جذام یکی از بیماری های عفونی ناشی از عوامل باکتریایی است که در طول تاریخ بیش از هر بیماری دیگری باعث ایجاد رعب و وحشت انسان ها شده و زمینه ساز انزوای اجتماعی آنان گردیده است. این بیماری که قدمت زیادی دارد نوعی بیماری التهابی مزمن است که به وسیله مایکوباکتریوم لپرا ایجاد می شود و طیف بالینی وسیعی دارد. تاکنون موفق به تولید واکسن مسقلی برای پیشگیری آن نشده اند ولی تاثیر تشخیص و درمان زودرس در پیش آگهی آن حتی در عصر قبل از کشف آنتی بیوتیک ها نیز مورد توجه صاحبنظران، بوده است به طوری که ابن سینا می نویسد: ”کسی که به تازگی مبتلا به جذام شده و اوایل بیماری را طی می کند امید به معالجه اش بیشتر است! اما وقتی بیماری، ریشه دوانید و وضعیت ثابتی پیدا کرد اگر هم معالجه شود بسیار مشکل است“. و هم اکنون نیز اقداماتی نظیر بهبود شیوه زندگی، ارتقاء آگاهی های بهداشتی و آشنا کردن مردم با علائم بیماری و معاینه مرتب مردم در مناطق آندمیک به منظور تشخیص و درمان زودرس، رمز موفقیت اقدامات کنترلی، می باشد.
بیمارانی که از مزایای پیشگیری سطح اول و دوم، برخوردار نشده و دچار ضایعات ناشی از بی حسی اندام ها هستند در صورتی که به اقدامات درمانی، پاسخ ندهند دچار تغییر شکل اندام ها و عفونت نسج استخوان می گردند و گاهی قطع عضو، در آن ها لازم می شود و عوارض چشمی نیز ممکن است منجر به کاهش بینایی یا کوری شود و نهایتا داغ های متعدد بیماری بر چهره بیماران، میتواند باعث بدشکلی های غیرقابل تحمل و انزوای اجتماعی آنان گردد.
کشور ایران همواره در طول تاریخ، جزو مناطق هیپرآندمیک جذام بوده و به منظور اسکان و درمان مجذومین، در صفحات شمال شرقی، شمال، شمال غربی و غرب کشور، اقدام به دائر کردن مکان های مناسبی تحت عنوان ”بهکده“ نموده و در طول سالیان گذشته، هزاران نفر از این بیماران را تحت پوشش درمانی و حمایت اقتصادی و اجتماعی، قرار داده و با مراقبت بهداشتی، بیماریابی، درمان به موقع و تجویز باکیفیت ترین داروها سال به سال از میزان بروز و شیوع بیماری کاسته است به گونه ای که روند بیماری همواره رو به کاهش بوده از حدود دو دهه قبل طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت به مرحله حذف رسیده و طبق آخرین گزارش آن سازمان که در شهریورماه سال 1396 منتشر شده است بروز و شیوع این بیماری در سال 1395 به صفر رسیده و برای اولین بار در طول تاریخ، حتی یک مورد جدید هم در سطح کشور، یافت نگردیده است و لذا به شکرانه این موفقیت شگفت انگیز که مرهون برنامه های کنترلی دقیق و زحمات بی نظیر نیروهای بهداشتی درمانی کشور، می باشد سرمقاله این شماره مجله بهداشت در عرصه را به موضوع حذف جذام، اختصاص داده ایم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!