به کارگیری روش تجزیه وتحلیل عوامل شکست در ارزیابی مخاطرات آزمایشگاه های یک پژوهشکده

چکیده:
سابقه و هدف
همه ساله شاهد موارد متعددی از حوادث خطرآفرین و حتی مرگ آور در آزمایشگاه های مختلف می باشیم لذا شناسایی ریسک خطرات در آزمایشگاه ها و تلاش در راستای ایجاد شرایط ایمن بسیار حائز اهمیت می باشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی مخاطرات احتمالی در آزمایشگاه های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان می باشد.
روش بررسی
به منظور ارزیابی مخاطرات احتمالی در 11 آزمایشگاه پژوهشکده و طبقه بندی آن ها، از روش «تجزیه وتحلیل عوامل شکست و آثار آن»1(FMEA) و برخی روش های آماری استفاده گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از بررسی مخاطرات بالقوه حاکی از آن است که سطح ریسک در تمامی آزمایشگاه ها به جز آزمایشگاه بنتوز، در حد نیمه بحرانی و بحرانی قابل ارزیابی می باشد و لذا اجرای اقدامات اصلاحی مناسب در مورد آن ها الزامی می باشد. بر اساس نتایج آزمون های Kruskal-Wallis، اختلاف معنی داری میان آزمایشگاه های پژوهشکده از دیدگاه عدد الویت ریسک 2(RPN) مشاهده می شود. مراجعه به نتایج آزمون های posthoc در هر دو مرحله، نشانگر آن است که کمترین میزان مخاطرات در آزمایشگاه های بنتوز و بافت شناسی مشاهده می شود و بیشترین مخاطرات در آزمایشگاه تجزیه دستگاهی قابل تشخیص است. از سوی دیگر نتایج مربوط به گروه بندی آزمایشگاه ها با استفاده از آنالیز خوشه اینیز تا حدود زیادی به نتایج آزمون های posthoc شباهت دارد. با توجه به نتایج آزمون Mann-Whitney U می توان چنین استنتاج نمود که صرفا در مورد آزمایشگاه آماده سازی نمونه، اختلاف معنی داری بین مقادیر RPN در قبل و بعد از اقدامات اصلاحی مشاهده می گردد (p >0.05).
نتیجه گیری
درمجموع می توان چنین استنتاج نمود که FMEA روشی مناسب برای ارزیابی مخاطرات کارکنان آزمایشگاه های تحقیقاتی می باشد و از روش های آماری مناسب نیز می توان برای تحلیل های تکمیلی استفاده نمود
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!