ارزیابی مخاطرات بالقوه به روش تجزیه وتحلیل حالات شکست و اثرات آن ها در یک شرکت تولید تجهیزات تهویه مطبوع

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
هر فعالیت و ماشینی در عملیات صنعتی به طور روزانه تن به حالاتی از شکست می دهد که می بایست مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد. حالت شکست و تجزیه وتحلیل اثرات آن، روشی قدرتمند و موثر جهت شناسایی و حذف شکست بالقوه، مشکلات و خطاها از سیستم، طراحی، فرآیند و خدمات است. هدف از این مطالعه نیز ارزیابی مخاطرات بالقوه ایمنی و بهداشت به روش تجزیه وتحلیل حالات شکست و اثرات آن ها در یک شرکت تولید تجهیزات تهویه مطبوع می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه فعالیت ها و ماشین آلات واحد های مختلف یک شرکت تولیدی تجهیزات تهویه مطبوع با استفاده از سرشماری و به روش ارزیابی ریسک حالات شکست و تجزیه وتحلیل اثرات آن ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. Cut of point ریسک ها 70% بود و همچنین ریسک ها با توجه به گروه بندی سازمان بر اساس توانایی کنترل در سه سطح قابل قبول (L)، متوسط(M) و غیرقابل قبول(H) گروه بندی شدند و درنهایت داده ها به کمک نرم افزارMicrosoft Excel(2010) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از تعداد 1453 ریسک شناسایی شده 237 ریسک (3/16%) با نسبت 6/1 در اولویت H، 473 ریسک (6/32%) با نسبت 3/1 در اولویت L و 743 ریسک (1/51%) با نسبت 2/1 در اولویت M قرار گرفتند. تعداد 44 ریسک غیرقابل قبول(H) (3%) در گروه بندی لیکرتی که توسط محقق با توجه به نظر سازمان تدوین شده است قرار دارد که در گروه بندی FMEA در گروه قابل قبول قرار دارند که می توان این ریسک ها را حاشیه اقدامات کنترلی قلمداد کرد.
نتیجه گیری
بر اساس گروه بندی FMEA نسبت ریسک های H به کل ریسک ها 10/1 می باشد درصورتی که این نسبت در گروه بندی محقق 6/1 است. از طرفی تعداد زیاد ریسک های شناسایی شده در واحدها دلیل بر پرخطر بودن آن واحد نمی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!