اهمیت جداسازی و شناسایی نوکاردیا در بیماران مبتلا به آبسه های پستان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
نوکاردیا، باکتری هوازی، رشته‏ای، گرم مثبت، پارشیال اسید فاست و کند رشدی است که به طور گسترده در منابع محیطی از قبیل: آب، خاک، ذرات گرد و غبار و گیاهان در حال فساد زندگی می‏کنند. این گروه از باکتری ها قادرند از طریق استنشاق ذرات گرد و غبار و یا تلقیح تروماتیک به بدن انسان راه یابند و عفونت نوکاردیوزیس را در بیماران نقص سیستم ایمنی و حتی افراد سالم نیز پدید آورند (1). بیماران نقص سیستم ایمنی همچون بیماران سرطانی، التهاب مزمن گرانولومایی، آرتریت روماتوئید، سندرم بهجت، دیابت، لوپوس اریتماتوز سیستمیک، پمفیگوس ولگاریس و دریافت‏کنندگان پیوند به دلیل مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مستعد ابتلا به عفونت‏های فرصت نوکاردیا، تریپانوزوم کروزی (Trypanosoma cruzi)، ژیاردیا لامبلیا (Giardia lamblia)، پنوموسیستیس جیروسی (Pneumocystis jiroveci)، موراکسلا کاتارالیس (Moraxella catarrhalis)، سایتومگالو ویروس (cytomegalovirus) و کوکساکی ویروس بی (coxsackie virus B) می‏باشند (1،2). در این میان عفونت‏های در این افراد تا 70% گزارش شده است (3).
بروز آبسه های پستان در کشورهای توسعه یافته به میزان 11% گزارش شده است؛ آبسه های پستان به طور معمول در اثر عفونت با استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوکوس آگالاکتیه، استافیلوکوکوس‏های کوآگولاز منفی، اعضای انتروباکتریاسه و به ندرت اکتینومایست‏های هوازی (نوکاردیا، مایکوباکتریوم و گوردونیا) اتفاق می‏آید (4،5). امروزه شیوع عفونت‏های نوکاردیایی در سراسر جهان در حال افزایش می‏باشد (6،1). هر چند آمار و ارقام آبسه های نوکاردیایی پستان ناچیز است اما با توجه به آمار و ارقام مرگ میر عفونت‏های نوکاردیایی، عدم تشخیص و دوره درمانی بلند مدت ضروریست که عفونت‏های نوکاردیایی تشخیص داده شوند (5،1). با توجه به اینکه عفونت‏های نوکاردیایی را نمی‏توان بر اساس تظاهرات بالینی و یافته های رادیولوژیک تشخیص داد، لذا تکنیک‏های آزمایشگاهی همچون کشت، رنگ‏آمیزی گرم و کانیون هنوز هم به عنوان روش‏های استاندارد شناسایی و تشخیص عفونت‏های نوکاردیایی به حساب می‏آیند (7،1). رنگ‏آمیزی گرم، کانیون و رشد در محیط لیزوزیم براث به عنوان کلیدی‏ترین تست‏های شناسایی جنس نوکاردیا می‏باشند (1). طبق گزارشات موجود، عفونت‏های نوکاردیایی را می‏توان از چرک (100%)، ترشحات برونش (41%)، نمونه های بافتی (63%) و نمونه های خون و ادرار به میزان کمتر جداسازی کرد (7). عدم تشخیص صحیح عفونت‏های نوکاردیایی موجب مرگ و میر بیماران در بیش از 30% موارد شده است که این مطلب بازگو کننده اهمیت شناسایی جنس نوکاردیا تا سطح گونه است (8). همچنین مطالعات نشان داده‏اند که گونه های نوکاردیا الگوی حساسیت دارویی متفاوت و مخصوص به خود را دارند؛ علاوه بر آن، تجویز بیش از حد و نامناسب تری متوپریم‏ سولفامتوکسازول موجب شده است که برخی گونه های نوکاردیا نسبت به این دارو مقاوم شوند؛ بنابراین، جداسازی، تشخیص گونه و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است (9،1).
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1750725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!