اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نظم جویی هیجانی بیماران مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان یک بیماری مزمن است که تشخیص و درمان آن با مشکلات روان شناختی زیادی همراه است که لزوم استفاده از درمان روان شناختی را بیشتر می نماید. لذا هدف از پژوهش حاضر اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نظم‏جویی هیجانی بیماران مبتلابه سرطان پستان بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر، یک طرح کارآزمایی بالینی تصادفی شده از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود که 27 بیمار دارای تشخیص سرطان پستان (14 بیمار گروه آزمایش و 13 بیمار گروه کنترل) مراجعه کننده بخش انکولوژی و پرتودرمانی بیمارستان هفت تیر تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی شرکت کردند و گروه کنترل در این مدت مداخله ای دریافت نکرد. تمامی شرکت کنندگان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه نظم‏جویی هیجانی گروس و جان را تکمیل نمودند. یافته ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم افزار spss 21 تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین نظم‏جویی هیجانی دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی به صورت معناداری موجب بهبود نظم‏جویی هیجانی بیماران گروه آزمایش (p<0/005) شده است.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود نظم‏جوی هیجانی بیماران مبتلا به سرطان پستان از طریق به چالش کشیدن افکار و اصلاح هیجان می باشد. ازاین رو درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برای بهبود پیامدهای روانی اجتماعی و خود مراقبتی بیماران مبتلا به سرطان پستان سودمند می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1750729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!