مروری بر ابعاد مختلف مشارکت مردان در مراقبت های دوران بارداری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه مشارکت مردان در مراقبت های دوران بارداری، جهت کاهش مرگ و میر و ارتقای سلامت مادران و کودکان مورد تاکید نهادهای بین المللی است. هدف از مطالعه حاضر، مروری بر ابعاد مختلف مشارکت مردان در مراقبت های دوران بارداری بود.
روش بررسی
در این مطالعه مروری کلیه مقالات چاپ شده در بازه زمانی 2016-2005 به دو زبان فارسی و انگلیسی دارای متن کامل از طریق پایگاه های داده ایSID، Medlib، Magiran، Iran Medex ، google scholar، Pubmed، با کلید واژه های مردان و توانمندسازی زنان با مراقبت های بارداری و معادل انگلیسی Women''s Empowerment ،Men and prenatal care مورد جستجو قرار گرفتند. پس از بررسی اولیه و جستجو بر اساس فهرست منابع در مجموع 7 مقاله فارسی و 28 مقاله انگلیسی وارد مطالعه شدند.
یافته ها
بررسی ها نشان داد که مشارکت مردان در مراقبت های دوران بارداری اثرات مثبتی بر پیامد مادر و کودک داشته و افزایش انتظارات زنان و هسته ای شدن خانواده ها از دلایل لزوم مشارکت مردان ذکر شده اما با وجود نگرش مثبت زوجین به مشارکت مردان، موانعی مانند عدم آگاهی مردان و نقش تعریف نشده آن ها در مورد مراقبت های بارداری، مسائل اقتصادی، فرهنگی و مشکلات مربوط به سیستم بهداشتی سد راه مردان جهت همکاری در مراقبت های دوران بارداری می باشند.
نتیجه گیری
با توجه به نقش غالب مردان در عرصه های مختلف زندگی زنان و اثرات مثبت مشارکت آن ها در بهداشت باروری زنان، جهت آشناسازی مردان با جنبه های مختلف باروری بایستی از راهکارهای ترویج مشارکت مردان استفاده نمود لذا نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1751950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!