بررسی شیوع ژن های بتالاکتاماز blaCTX-M و blaTEM در اشریشیا کلی های جداسازی شده از طیور مبتلا به کلی باسیلوز

چکیده:
کلی به عنوان عامل بیماری زا در انسان،‏ به ویژه در بیماران با نقص ایمنی،‏ مطرح بوده و بتالاکتام ها به وفور به منظور درمان عفونت های ناشی از این میکروارگانیسم مورد استفاده قرار می گیرد. در سال های اخیر،‏ شیوع بتالاکتامازهای وسیع الطیف (ESBLs) در بین جدایه های بالینی اشریشیا کلی به دست آمده از انسان مورد توجه قرار گرفته و این مکانیزم مقاومت موجب نارسایی در درمان بیماری های عفونی گردیده است. امروزه خانواده جدیدی از ESBLهای پلاسمیدی تحت عنوان CTX-M و TEM شناسایی شده اند که به ترتیب توسط ژن های blaCTX-M و blaTEM کد می گردند و باعث انتقال مقاومت بین جنس ها و گونه های مختلف باکتری می شوند. عفونت حاصل از اشریشیا کلی در طیور کلی باسیلوز نامیده می شود که یکی از شایع ترین بیماری های طیور به شمار می رود. اشریشیا کلی های واجد بتالاکتاماز های نوع CTX-M و TEM از بسیاری از بخش های جهان شناسایی شده اند اما در برخی مناطق شیوع بیشتری دارند. به منظور بررسی شیوع ژن های بتالاکتاماز blaCTX-M و blaTEM در باکتری های اشریشیا کلی جداسازی شده از طیور مبتلا به بیماری کلی باسیلوز ده گله گوشتی مبتلا مورد بررسی قرار گرفتند. پس از کالبدگشایی از جوجه های مبتلا نمونه های بافتی به صورت استریل از کبد و کلیه تهیه گردید. از نمونه های بافتی باکتری های اشریشیا کلی به کمک آزمایش های استاندارد میکروب شناسی جداسازی و مورد شناسایی قرار گرفتند. ژنوم باکتری ها به روش جوشاندن استخراج و با استفاده از آزمایش PCR مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که 20 درصد جدایه ها دارای ژن CTX،‏ 28 /24 درصد از نمونه های باکتری ژن TEMو 28 /4 درصد از جدایه ها هر دو ژن را دارند (05 /0>P) .
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1753623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!