مقایسه تاثیر گاز انتونوکس با تکنیک های تنفسی در مدیریت درد زایمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تسکین درد در طول زایمان یکی از نگرانی های زنان باردار می باشد. وجود درد شدید در حین زایمان باعث ترس از زایمان بعدی و تاثیر در رابطه مادری می شود. هدف از این مطالعه مقایسه اثر گاز انتونوکس با تنفس کنترل شده در مدیریت درد زایمان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه نیمه تجربی یک سوکور بود،که بر روی زنان باردار کاندید زایمان طبیعی مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر بروجن انجام شد. زنان شرکت کننده در مطالعه قبل از وارد شدن به فاز فعال زایمان بیماران به طور تصادفی به دو گروه گاز انتونکس (35 نفر) و تنفس کنترل شده (35 نفر) تقسیم شدند. مادران بلافاصله پس از شروع درد تا زمان زایمان در هر گروه متناسب با نوع مداخله استنشاق گاز انتونکس یا تنفس کنترل شده را داشتند. درد مادران به کمک مقیاس بصری درد (VAS) در طول زایمان تکمیل می شد. آزمون آماری کای دو و تی مستقل برای آنالیز داده ها استفاده شدند سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 66/4 ± 25/25 سال بود. میانگین شدت درد در طول زایمان بین گروه های انتونکس و تنفس کنترل شده تفاوت معنی داری نداشت (05/0P > ). این در حالی است که در مقایسه درون گروهی در هر دو گروه تفاوت آماری معنی داری دیده شد (001/0P < ).
نتیجه گیری
استفاده از گاز انتونکس یا تنفس کنترل شده در طول زایمان می تواند، موثر در کاهش شدت درد زایمان باشد. این روش ها جدا از صرفه اقتصادی بدون ایجاد عوارض مادری و نوزادی باعث کاهش شدت درد زایمان می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!