اثر تورین بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و ایمنی غیراختصاصی سرم تاس ماهی ایرانی (Acipenser persicus)

چکیده:
منابع پروتئین گیاهی دارای مقادیر اندکی تورین هستند؛ لذا استفاده از آنها در جیره ماهی باعث کمبود تورین برای ماهی می شود. در این تحقیق، اثر سطوح مختلف تورین جیره بر پاسخ ایمنی خونی و آنزیم های آنتی اکسیدانی سرمی در تاس ماهی ایرانی (Acipenser persicus) مورد مطالعه قرار گرفت. ماهیان آزمایشی به مدت 45 روز با جیره های حاوی سطوح مختلف تورین (صفر، 25/0، 5/0، 8/0، 2/1 و 6/1 درصد) تغذیه شدند. پس از یک ماه، از همه تیمارها خونگیری شد و غلظت ایمونوگلبولین کل و فعالیت لیزوزیم، کمپلمان، سوپرکسید دیسموتاز و کاتالاز در سرم اندازه گیری گردید. افزایش تورین جیره باعث کاهش غلظت ایمونوگلبولین کل و فعالیت لیزوزیم و کمپلمان شد. همچنین، فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و آسپارتات ترنس آمیناز سرم در گروه 25/0 درصد تورین از سایر تیمارها کمتر بود. فعالیت آلکالین فسفاتاز سرمی در تیمار شاهد و 25/0 درصد تورین مشابه و به طور معنی داری بالاتر از سایر تیمارها بود. در نهایت می توان گفت که افزودن تورین به میزان 25/0-6/1 درصد به جیره تاس ماهی ایرانی باعث کاهش سطح ایمنی ماهی شد. همچنین، میزان تورین 6/1-5/0 درصد برای قره برون بالاست و باعث کاهش ایمنی و استرس اکسیداتیو شد. میزان 25/0 درصد تورین در جیره ماهی تاس ماهی ایرانی باعث کاهش استرس اکسیداتیو شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!