بررسی و تحلیل اقتصادی و محیط زیستی توسعه نیروگاه های برقابی کوچک

چکیده:
حفظ محیط ‏زیست و پایان‏پذیر بودن منابع فسیلی برای تولید انرژی، توجه بشر را به استفاده از منابع جایگزین و تجدیدپذیر معطوف کرده است. از این رو، توسعه نیروگاه های برقابی از جمله راهکارهای به کار گرفته شده در کشورهای مختلف است. با توجه به تقسیم‏بندی نیروگاه های برقابی به کوچک و بزرگ مقیاس، بررسی عوامل اقتصادی و ملاحظات محیط‏ زیستی تاثیر زیادی در انتخاب مقیاس بهینه نیروگاه های برقابی دارند. در این مطالعه از روش تحلیلی و بررسی تطبیقی برای تعیین آثار اقتصادی و محیط‏ زیستی احداث نیروگاه های برقابی کوچک و مقایسه آنها با نیروگاه های برقابی بزرگ استفاده شده است. نتایج بیان کننده آن است که نیروگاه های برقابی کوچک علاوه بر امکان بهره‏برداری از کمترین پتانسیل آبی، از نظر اقتصادی و محیط‏ زیستی نیز نسبت به نیروگاه های برقابی بزرگ مقیاس برتری‏ دارند. برخی از مزیت‏های مهم نیروگاه های برقابی کوچک که سبب تمایز آنها از نیروگاه های برقابی بزرگ و توسعه آنها شده است، عبارت‏اند از: کم بودن هزینه های سرمایه‏گذاری، کوتاهی زمان ساخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‏ای، پراکندگی مناسب واحدها، ظرفیت مناسب انتقال فناوری و قابلیت سرمایه‏گذاری توسط بخش خصوصی. این مزیت‏ها موجب شده است که به نیروگاه های برقابی کوچک به عنوان جایگزین مناسبی برای نیروگاه های برقابی بزرگ توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1255 تا 1268
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!