اثر بخشی آموزش تاب آوری بر بهبود کیفیت زندگی پرستاران

چکیده:
مقدمه
شغل پرستاری به دلیل ماهیت حرفه ای خود، طاقت فرسا و دارای استرس و چالش های فراوان است، طوری که کیفیت زندگی پرستاران را تحت تاثیر قرار می هد. لذا؛ حفظ و ارتقاء تاب آوری وکیفیت زندگی آنها توسط مدیران پرستاری مهم است.
هدف
تحقیق حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر بهبود کیفیت زندگی پرستاران انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک طرح شبه آزمایشی از نوع گروه های نابرابر که به صورت پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل انجام شد. در این مطالعه از بین پرستاران یکی از بیمارستان های تهران که داوطلب شرکت در این پژوهش بودند، مطابق با معیارهای ورود 32 نفر انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه 15 و 17 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از هر دو گروه قبل از شروع مداخله پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه، آموزش هفتگی دو ساعته تاب آوری قرار گرفته و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. کیفیت زندگی هر دو گروه قبل از انجام مداخله، پس از آن و 4 هفته پس از اتمام مداخله، توسط پرسشنامه های کیفیت زندگیWHO مورد سنجش قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و شاخص های آماری توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت میزان نمرات پیش آزمون- پس آزمون و پس آزمون- پیگیری کیفیت زندگی بین گروه های مورد پژوهش معنادار بود، یعنی آموزش تاب آوری بر بهبود کیفیت زندگی پرستاران موثر است (0/05≥P). این نتایج در مرحله پی گیری (4 هفته بعد) نیز به همین صورت حفظ شد.
نتیجه گیری
مدیران پرستاری می توانند برای ارتقای سطح کیفیت زندگی پرستاران می توان از الگوی آموزش تاب آوری استفاده نمایند. برنامه آموزش تاب آوری این مطالعه می تواند برای سوپروایزران آموزشی یک راهنمای عملکردی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!