تاثیر خاک ورزی حفاظتی بر برخی خواص فیزیکی خاک و عملکرد محصول در تناوب گندم- ماشک در منطقه سردسیر دیم

چکیده:
به منظور دست یابی به مناسب ترین روش خاک ورزی گندم دیم در تناوب با ماشک پاییزی، تحقیقی به مدت پنج سال زراعی بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با 4 تیمار خاک ورزی متداول و حفاظتی شامل: گاوآهن برگردان دار + هرس بشقابی (خاک ورزی متداول) CT، چیزل پکر (خاک ورزی کاهش یافته) RT، خاک ورز مرکب (کم خاک ورزی) MTو کاشت مستقیم (بی خاک ورزی) NT، در چهار تکرار به اجرا در آمد. جهت بررسی اثر تیمارهای آزمایشی بر عملکرد، اجزای عملکرد محصول و خاک، اندازه گیری های مربوط به صفات زراعی و خواص فیزیکی خاک انجام شد و کارآیی استفاده از بارندگی برای هر تیمار محاسبه شد. نتایج نشان داد در مرحله گل دهی گندم، تغییرات رطوبتی در تیمار بی خاک ورزی نسبت به سایر تیمارها به ویژه نسبت به تیمار متداول در سطح احتمال 1 درصد معنی دار بود. این تغییرات در عمق 20-10 سانتیمتری بسیار محسوس بود. در لایه مذکور تغییرات رطوبت در تیمار کاشت مستقیم در مقایسه با تیمار متداول به مقدار 4/23 درصد نسبت به حالت اولیه افزایش نشان داد. در مرحله قبل از برداشت از نظر تغییرات رطوبت خاک نسبت به حالت اولیه، روش های خاک ورزی حفاظتی وضعیت مطلوب تری داشتند. در مرحله گل دهی گندم، مقدار جرم مخصوص ظاهری خاک در تیمارهای حداقل خاک ورزی و بی خاک ورزی به طور معنی داری کمتر از تیمارهای گاوآهن قلمی و متداول بود. بیش ترین عملکرد زیست توده، دانه و کاه به ترتیب با مقادیر 5176، 1433 و 3743 کیلوگرم در هکتار از تیمار کشت مستقیم به دست آمد که به استثنای تیمار خاک ورزی کاهش یافته با سایر تیمارهای خاک ورزی در سطح احتمال یک درصد تفاوت معنی داری داشت. تیمار بدون خاک ورزی و سپس تیمار خاک ورزی کاهش یافته به ترتیب با 4/6 و 4/4 کیلوگرم بر میلی متر بیش ترین کارآیی استفاده از باران را به خود اختصاص دادند. مطابق این نتایج، برترین تیمار از نظر متوسط مقدار عملکردهای زیست توده و دانه تولیدی و نیز تاثیر مثبت بر خواص فیزیکی خاک، روش کاشت مستقیم بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
451 تا 467
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!