ارزیابی خطر مواجهه شغلی با ذرات قابل استنشاق سیمان و ارائه راهکارهای کنترلی در یک کارخانه سیمان

چکیده:
زمینه و هدف
مواجهه با ذرات قابل استنشاق سیمان منجر به عوارضی در کارگران مواجهه یافته می شود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی خطر مواجهه شغلی کارگران با گرد و غبار قابل استنشاق در یک کارخانه تولید سیمان و ارائه راهکارهایی در جهت کاهش خطر مواجهه با گرد و غبار انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مواجهه تمام کارگران شاغل در بخش های مختلف تولید با ذرات قابل استنشاق سیمان بر اساس روش استاندارد شماره 0600 ارائه شده توسط انستیتوی ملی بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا و با استفاده از پمپ نمونه بردار فردی و سیکلون و فیلتر مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور ارزیابی خطر بهداشتی ذرات قابل استنشاق سیمان از روش ارائه شده توسط انستیتو ایمنی و بهداشت شغلی سنگاپور استفاده شد. در نهایت سطح خطر برای مواجهه با ذرات قابل استنشاق سیمان به دست آمد.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اغلب کارگران شاغل در بخش های مختلف تولید سیمان با گرد و غبار بیش از استاندارد تعیین شده توسط کمیته فنی بهداشت حرفه ای کشور ایران و استاندارد توصیه شده توسط مجمع دولتی متخصصین بهداشت صنعتی آمریکا مواجهه دارند. بر اساس ارزیابی خطر قسمت های مختلف تولید سیمان، سطح ریسک در همه بخش ها در حد متوسط بود.
نتیجه گیری
کارکنان شاغل در بخش های مختلف کارخانه در معرض ریسک ناشی از ذرات قابل استنشاق سیمان قرار دارند و به همین دلیل راهکارهای کنترل مواجهه با ذرات پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!