اثر تعداد و توزیع اثرات QTL بر صحت پیش بینی های ژنومی برخی روش های آماری در یک صفت آستانه ای

نویسنده:
چکیده:
هدف این مطالعه استفاده از شبیه سازی تصادفی برای محاسبه ارزش های اصلاحی ژنومی در سناریوهایی با تعداد و توزیع مختلف آماری برای اثرات QTL در یک صفت آستانه ای با استفاده از روش های بیزیA، B، C، L و R بود. برای شبیه سازی سناریوهای مختلف، ابتدا یک نسل پایه با تعداد 100 حیوان ایجاد شد که به مدت 50 نسل با هم آمیزش تصادفی داشتند. جمعیت مرجعی با اندازه 1000 حیوان از تلاقی تصادفی افراد نسل 50 ایجاد شد و برای این حیوانات یک صفت آستانه ای شبیه سازی شد. از تلاقی تصادفی افراد جمعیت مرجع، جمعیت تایید ایجاد شد که فاقد اطلاعات فنوتیپی بودند. برای هر حیوان، ژنومی به طول 10 مورگان شبیه سازی شد و 10000 نشانگر با فواصل یکسان بر روی آن قرار گرفت. در هر سناریو QTL هایی با توزیع مختلف برای اثرات آن به صورت تصادفی بر روی ژنوم پخش شد. اثرات نشانگرها در جمعیت مرجع به وسیله روش های مختلف بیزی برآورد گردید و ارزش های اصلاحی ژنومی حیوانات فاقد فنوتیپ جمعیت تایید با استفاده از این اثرات محاسبه شد. صحت ارزش های اصلاحی مبنای مقایسه سناریوهای مختلف این تحقیق قرار گرفت. در روش های بیزی مورد بررسی به استثنای روش بیزی R و L که در همه سناریوها صحت مشابهی داشتند، در بین سایر روش های بیزی، بیز B با تعداد دهQTL و توزیع گاما بالاترین صحت ارزش های اصلاحی را داشت. با افزایش تعداد QTL ها صحت ارزش های اصلاحی برآوردی با استفاده از روش های بیزی A، B وC کمتر شد، به گونه ای که برای تعداد 150 QTL و بالاتر صحت ارزش های اصلاحی آنها تقریبا برابر با روش بیزی R و L شد. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که روش های آماری مقایسه شده در معماری متفاوت صفت نتایج متفاوتی ارائه می دهند، ولی می توان برای صفات آستانه ای که با تعداد کمی ژن کنترل می شوند یا دارای یک یا چند ژن با اثر عمده هستند، از روش هایی مانند بیز B استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 228
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!