بررسی و تحلیل تاثیر توسعه انرژی های تجدیدپذیر بر شاخص های کلان اقتصادی

چکیده:
تامین انرژی و کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی از مهمترین دلایل توسعه انرژی های تجدیدپذیر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. شاخص های کلان اقتصادی نیز در پی توسعه انرژی های تجدیدپذیر تحت تاثیر قرار گرفته اند.
در این مقاله از روش تحلیل اقتصادی به منظور بررسی توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بر شاخص های اشتغال، تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده و رفاه اقتصادی استفاده شده است. نتایج بررسی ها بیانگر آن است که توسعه انرژی های تجدیدپذیر سبب ایجاد بیش از 1/8 میلیون شغل در جهان و در سال 2015 شده است که سهم کشورهای آسیایی بیش از 60 درصد می باشد. اگر چه توسعه انرژی های تجدیدپذیر بطور متوسط سبب افزایش 63/0 درصدی رشد تولید ناخالص داخلی جهان شده است، اما کشورهای دارنده ذخائر نفتی شاهد رشد منفی می باشند. ارزش افزوده کسب شده بصورت متوسط 610 دلار برای هر کیلووات تولید ماژول در بخش انرژی خورشیدی و 583 دلار برای هر کیلووات در بخش ساخت تجهیزات تولید انرژی از باد می باشد. تاثیر توسعه انرژی-های تجدیدپذیر بر رفاه اقتصادی در کشورهای مختلف مثبت بوده است و این تاثیرگذاری بصورت متوسط 81/2 درصد برای گروه کشورهای منتخب می باشد. بررسی این شاخص ها نشان-دهنده آن است که تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر علاوه بر تامین تقاضای انرژی و جایگزینی آنها با بخشی از تقاضا برای سوخت های فسیلی، آثار مثبت اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت با سهم های متفاوت به همراه دارد. لذا ارتقای شاخص های کلان اقتصادی از جمله دلایل توسعه سیاست های افزایش تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر در کشورهای منتخب قلمداد می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!