مطالعه جدایه های باکتری های کیتینولایتیک از خاک و کاربرد آنها علیه قارچ بیمارگر Alternaria alternata در شرایط آزمایشگاه

چکیده:
مقدمه
کنترل زیستی در کشاورزی پایدار، روش جایگزین درخور توجهی برای کنترل بیماری های مختلف گیاهی به ویژه قارچ های بیمارگر خاکزی است که بیشترین خسارت اقتصادی را به محصولات کشاورزی در دنیا وارد می کنند. هر یک از گونه های باکتری خاکزی، ویژگی ها و توانایی های منحصر به فردی فرد دارند. قارچ Alternariasp.دارای سموم ویژه میزبانان گیاهی است که به بیماری در آنان منجر می شوند. در سال های اخیر در سراسر جهان، کنترل زیستی بیماری های قارچی در انواع محصولات کشاورزی با استفاده از قارچ ها و باکتری های آنتاگونیست خاکزی انجام شده است. برخی جدایه های باکتریایی تولیدکننده آنزیم کیتیناز با بیمارگرهای قارچی مبارزه می کنند.
مواد و روش‏‏ها: با هدف یافتن آنتاگونیست مولد کیتیناز علیه قارچ Alternaria alternata، غربال گری باکتری های خاکزی مولد آنزیم کیتیناز با نمونه برداری از خاک های زراعی و شهری چند منطقه استان قزوین انجام شد.
نتایج
در پژوهش حاضر، پنج جدایه مختلف باکتری کیتینولایتیک یافت شدند؛ دو جدایه Pseudomonas nitroreducens در شرایط آزمایشگاهی و یک جدایه (AHH4) توانایی مبارزه علیه قارچ بیمارگر Alternaria sp.را در شرایط مزرعه داشتند. وجود غلظت های زیاد باکتری (05/0OD600و بیشتر)، رشد قارچ A. alternataرا کامل متوقف کرد.
بحث و نتیجه گیری: از بین جدایه های بررسی شده، جدایه P. nitroreducens AHH4به طور موثری از فعالیت این قارچ در شرایط آزمایشگاهی و نیز در شرایط گلخانه ای جلوگیری و از رشد قارچ در نمونه های بررسی شده ممانعت کرد. بنابراین، باکتری کیتینولایتیک P. nitroreducens Strain AHH4به طور کارآمدی توانایی بازدارندگی از رشد قارچ A. alternata را دارد و رشد قارچ A. alternata در حضور غلظت های زیاد باکتری (05/0OD600 و بیشتر) کامل متوقف می شود. جدایه AHH4 با شماره دسترسی KR905055 در پایگاه NCBI/DDBJ/EMBL ثبت شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!