تاثیر 8 هفته ورزش تای چی بر قند خون ناشتای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغییر سبک زندگی یکی از عوامل مهم در کاهش شیوع دیابت و عوارض آن است. با ماشینی شدن زندگی و افزایش بی تحرکی در جوامع، این مطالعه، با هدف «بررسی تاثیر ورزش تای چی بر قند خون ناشتای افراد مبتلا به دیابت نوع2» انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق نیمه تجربی دوگروهی که در سال1395در دو بیمارستان فیروزگر و حضرت رسول اکرم(ص) تهران انجام شد تعداد67 بیمار مبتلا به دیابت نوع2شرکت داشتند. بعد از دریافت رضایت نامه ی کتبی از نمونه ها،آنان به طور تصادفی در2گروه تای چی و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی ها8 هفته و هفته ای3روز ورزش تای چی را به مدت30دقیقه انجام دادند. قند خون ناشتای آنان قبل و بعد مداخله در آزمایشگاه کنترل شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی(فراوانی نسبی،میانگین و انحراف معیار) و آزمون های کولموگرف – اسمیرنوف، تی مستقل، تی زوجی و کای دو در نرم افزارSPSS نسخه ی16در سطح معنی داری کمتر از 05/0 تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
بیشتر افراد هر دو گروه را زنان تشکیل داده بودند؛ در مقایسه ی جنس در دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد(0/882p=). میانگین سنی افراد گروه تای چی6/35±51/63سال و میانگین سنی افراد گروه کنترل7/83±51/85سال بود که بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت(0/995p=). بیشتر افراد دو گروه دارای تحصیلات دیپلم بودند؛ بین دو گروه ازاین لحاظ تفاوت معنی دار مشاهده نشد(0/160p=). تفاوت میانگین قندخون بین ابتدای مداخله(36/13±149/82) و پایان مداخله در گروه تای چی(29/92±124/21)(0/013p=)معنی دار بود. تفاوت میانگین قندخون ناشتای پایان مداخله بین گروه های تای چی و کنترل معنی دار بود(0/003p=).
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج پژوهش، انجام8هفته ورزش تای چی بر کاهش سطح قندخون موثر است؛ لذا انجام این ورزش به افراد مبتلا به دیابت نوع2توصیه می شود و باید در آموزش های پرستاری مدنظر قرار گیرد
زبان:
فارسی
صفحات:
1874 تا 1886
لینک کوتاه:
magiran.com/p1764002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!