ارزیابی فعالیت ضد سرطانی عصاره گیاه رزماری و تابش اشعه گاما بر رده های سلول های سرطان پستان MCF7، SKBR3 و سلول های فیبروبلاست HU02

چکیده:
هدف
با وجود پیشرفت در زمینه پرتو درمانی و درمان سرطان در 30 سال گذشته، مقاومت به شیمی درمانی یک مانع عمده در بهبود بیماران مبتلا به سرطان است. هدف از این تحقیق بررسی آثار ضد سرطانی عصاره الکلی رزماری به تنهایی و بررسی توام عصاره رزماری و تابش اشعه گاما بر مهار رشد رده سلولی MCF-7 و SKBR3 است.
مواد و روش‏ها: در این مطالعه برای بهبود درمان سرطان، از عصاره الکلی رزماری با غلظت‏های مختلف (1، 5، 10، 100 و 500 میکروگرم/میلی‏لیتر) بر رده های سلولی سرطان پستان MCF-7 و SKBR3 و سلول‏های فیبروبلاست HU02 و نیز دوزهای مختلف اشعه گاما با شدت‏های تابش 5/1، 3، 5/7 گری استفاده گردید. سلول‏های سه رده سلولی در محیط DMEM با 10 درصد FBS، 1 درصد پنی‏سیلین و استرپتومایسین رشد کردند و در دمای 37 درجه سانتی‏گراد در اتمسفر حاوی 5 درصد CO2 و 100 درصد رطوبت نگهداری شدند، روش استاندارد MTT برای برآورد زنده بودن سلول‏ها پس از درمان با عصاره رزماری و تابش اشعه گاما استفاده شد.
نتایج
نتایج نشان داد عصاره الکلی رزماری اثر ضد سرطانی وابسته به غلظت و وابسته به زمان بر رده های سلولی سرطان پستان MCF-7، SKBR3 دارد (01/0P<)، در حالی‏که عصاره رزماری سمیت سلولی قابل توجهی را روی سلول‏های طبیعی فیبروبلاست نشان نداد. ترکیب توام عصاره الکلی رزماری و تابش اشعه گاما به‏صورت وابسته به زمان اثر سمیت بیشتری روی رده های سلول سرطانی در مقایسه با استفاده از هرکدام به تنهایی دارد (03/0P<).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می‏توان پیشنهاد کرد که عصاره رزماری می‏تواند به‏عنوان کاندیدی بالقوه، به تنهایی با دوزی مناسب یا همراه با تابش اشعه گاما، به‏عنوان یک استراتژی خوب در درمان سرطان پستانی که مقاوم به درمان است، استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1764150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!