اثر ضدباکتریایی نانو دندریمر پلی آمید و آمین نسل هفتم سنتزشده بر روی کلستریدیوم پرفرنژنس، باسیلوس سوبتیلیس، سالمونلا تیفی و شیگلا دیسانتری در محیط آبی

چکیده:
زمینه و هدف
در زمینه کاربردهای زیست شناختی نانودندریمرهای پلی آمید و آمین، مطالعات زیادی صورت گرفته، ولی فعالیت ضدباکتریایی آن به طور گسترده بررسی نشده است. هدف از انجام این تحقیق، سنتز و تعیین اثر نانودندریمر پلی آمید و آمینG7- در حذف باکتری های کلستریدیوم پرفرنژنس، باسیلوس سوبتیلیس، سالمونلا تیفی و شیگلا دیسانتری از محیط آبی بود.
روش بررسی
مطالعه به صورت تجربی در آزمایشگاه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران (پاییز و زمستان سال 1394) انجام شد. ابتدا از هر سویه باکتری، رقت 103 واحد تشکیل دهنده کلنی برمیلی لیتر تهیه گردید. سپس غلظت های مختلفی (025/0، 25/0، 5/2 و 25 میکروگرم برمیلی لیتر) از دندریمر در دمای آزمایشگاه (25- 23 درجه سانتیگراد) به نمونه آب اضافه شد. به منظور تعیین کارایی دندریمر در حذف باکتری ها، در زمان های مختلف (0، 10، 20، 30، 50 و 60 دقیقه)، نمونه برداری انجام گرفت و بر روی محیط کشت اختصاصی هر باکتری کشت داده شد.
یافته ها
در این مطالعه، خاصیت ضدباکتریایی دندریمر در محیط آبی با افزایش غلظت دندریمر و زمان تماس، رابطه مستقیم داشت. غلظت 25 میکروگرم برمیلی لیتر دندریمر در زمان های تماس 30، 50 و 60 دقیقه، باکتری های سالمونلا تیفی و باسیلوس سوبتیلیس را 100% و در زمان تماس 60 دقیقه، باکتری های کلستریدیوم پرفرنژنس و شیگلا دیسانتری را به ترتیب به صورت 100 و 98% از محیط آبی حذف کرد. غلظت 5/2 میکروگرم برمیلی لیتر دندریمر در زمان های تماس 30، 50 و 60 دقیقه، باسیلوس سوبتیلیس را 100% از محیط آبی حذف کرد.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد دندریمر پلی آمید و آمین – G7با گروه انتهایی آمینی دارای خاصیت ضدباکتریایی بسیار مناسبی در مقابل باکتری های گرم منفی و گرم مثبت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1764617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!