تاثیر سازه همراه در کاهش مصرف آب به منظور استقرار نهال اکالیپتوس در دشت سیستان

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مبارزه با فرسایش بادی یکی از کارکردهای پوشش گیاهی در محیط های مستعد این نوع فرسایش است. اما در چنین شرایطی معمولا برای استقرار نهال نیاز به استفاده از روش های حفاظت فیزیکی است. استفاده از سازه همراه یا سازه مهندسی یکی از روش های حفاظت فیزیکی به منظور استقرار پوشش گیاهی است. سازه همراه در این تحقیق لوله های پلاستیکی است که برای کمک به استقرار نهال اکالیپتوس استفاده شد. برای پژوهش، 20 چاله به قطر 80 و عمق 120 سانتی متر حفر و نهال اکالیپتوس (Eucalyptus microtheca) داخل آنها کاشته شد. 10 نهال داخل لوله های پلاستیکی با قطر 15 و طول 80 سانتی متر گذاشته شد، به طوری که 50 سانتی متر بالا و 30 سانتی متر داخل خاک قرار گرفت و 10 نهال نیز بدون سازه همراه کاشته شد.. با استفاده از دستگاه رطوبت سنج (TDR) زمان آبیاری تعیین و نهال ها‏ آبیاری شدند. ارتفاع نهال، تاج پوشش و آب مصرفی به صورت ماهانه اندازه گیری شد. 18 نمونه خاک از سه محل پلات ها و شش عمق برداشت و برخی ویژگی های آنها اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار SPSS تحلیل آماری شد. تحلیل آماری نشان داد که بین تاج پوشش دو تیمار مزبور اختلاف معنی داری وجود ندارد، ولی بین ارتفاع، زی توده و میزان آب مصرفی‏ نهال ها در سطح 01/0 اختلاف معنی دار است. علاوه بر آن، شاخص زی توده برای نهال های تیمارهای مزبور به ترتیب 5/1 و 3/6 برآورد شد. برای رشد یک متر مربع تاج پوشش و یک متر ارتفاع نهال در تیمار همراه با لوله به ترتیب 505 و 7/132 لیتر آب نیاز است، درحالی که برای تیمار بدون لوله به ترتیب 2/1422 و 2/471 لیتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
333 تا 343
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!