اثر بی وزنی شبیه سازی شده بر چرخه سلولی در سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر، از نیروهای بیوفیزیکی به ویژه بی وزنی به طور فزاینده ای برای دستکاری سلول ها به خصوص برای تمایز سلولی و مهندسی بافت استفاده شده است. مشخص شده است که بی وزنی به عنوان یک فاکتور مکانیکی، رشد و تمایز سلولی را تحریک می کند. در مطالعه حاضر، تاثیر بی وزنی شبیه سازی شده توسط دستگاه کلینواستت تک محوره بر چرخه سلولی و میزان آپوپتوز در سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی بررسی شد.
روش بررسی
بعد از جداسازی و تایید سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی انسان، سلول ها برای مدت سه روز در شرایط بی وزنی شبیه سازی شده که توسط دستگاه کلینواستت تک محوره ایجاد شده بود؛ قرار گرفتند. بعد از سه روز چرخش، نمونه های کنترل و بی وزنی توسط رنگ PI رنگ شدند و چرخه سلولی و میزان آپوپتوز در آن ها بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که سلول های جدا شده مارکرهای مزانشیمی را بیان می کنند و توانایی تمایز به سلول های چربی و استخوان را دارند. نتایج ما نشان داد که 3 روز بی وزنی شبیه سازی شده توسط کلینواستت تک محوره، ازنظر آماری تاثیر معنی داری بر چرخه سلولی و میزان آپوپتوز ندارد(05/0
نتیجه گیری
مطالعات قبلی نشان داده است که بی وزنی شبیه سازی شده توسط کلینواستت سه محوره یا RPM، چرخه سلولی را تغییر می دهد و میزان آپوپتوز را افزایش می دهد. براساس داده های ما، به نظر می رسد که استرس تنشی ایجاد شده توسط کلینواستت تک محوره بسیار کمتر از کلینواستت سه محوره می باشد. بنابراین ما کلینواستت تک محوره را برای مطالعات تمایز سلولی و سلول درمانی در شرایط بی وزنی برای مطالعات آینده پیشنهاد می کنیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1768820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!