درک جملات کنایه آمیز در بیماران فارسی زبان مبتلا به پارکینسون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
علیرغم وجود پژوهشهای مختلف در زمینه شناسایی رفتارهای غیرحرکتی مبتلایان به پارکینسون، پژوهشهای محدودی در زمینه مشکلات شناختی و زبانی یافت شده است. بر این اساس به نظر می رسد که جنبه های پیچیده زبان نیز در این بیماری دستخوش اختلال شده باشد. یکی از حیطه های پیچیده و پیشرفته مربوط به این مهارت، زبان غیرتحت اللفظی است که یکی از زیرشاخه های آن، کنایه ها می باشند. هدف این پژوهش بررسی توانایی درک کنایه ها در مبتلایان به پارکینسون سطح 1(Stage1) بوده است.
روش بررسی
در این مطالعه، 15 فرد سالم و 15 فرد مبتلا به پارکینسون سطح 1 مورد بررسی قرار گرفته اند. به عنوان ابزار مورد استفاده، پرسشنامه ای شامل 14 کنایه توسط آزمونگر ساخته شد. سپس براساس نظر 8 صاحب نظر روایی محتوایی آن 75/0 و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ 74/0 به دست آمد. کنایه ها به صورت شفاهی از هر فرد پرسیده می شد و او می بایست منظور آن را بیان می کرد. بر اساس نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (Kolmogorov–Smirnov test) توزیع داده ها نرمال بوده و داده ها از طریق آزمون t مستقل بررسی شده و میانگین آنها با یکدیگر مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین امتیازات بدست آمده در پاسخ به کنایه ها در افراد سالم بیشتر بوده است اما بین دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد (0/05
نتیجه گیری
در کنایه های مورد بررسی، عملکرد مبتلایان به پارکینسون سطح 1 پایین تر از حد انتظار بود. چنانچه در این جنبه تفاوتی وجود داشته باشد آزمونهای مفصل تر و پیچیده تری مورد نیاز است تا آن را نشان دهد، یا ممکن است در سطح های شدیدتر بیماری، مشاهده شود (سطح 2 یا بیشتر).
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1769625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!