تشخیص و کنترل استرس برمبنای سیگنال های مقاومت الکتریکی پوست و ضربان قلب با استفاده از یادگیری تقویتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اختلالات اضطرابی شایع ترین وضعیت سلامت روانی است. از طریق تنظیم پاسخ به استرس می توان اضطراب را کنترل کرد. استرس به طور واضح بر سیستم اعصاب خودمختار اثر می گذارد و منجر به تعریق شدید و افزایش ضربان قلب می شود. روش های نوینی جهت شناسایی و کنترل استرس هنوز مورد نیاز است.
مواد و روش ها
در این مقاله اضطراب از طریق یادگیری تقویتی کنترل شده است. برای اندازه گیری سطح استرس، مقاومت الکتریکی پوست و ضربان قلب اندازه گیری شد. مقاومت الکتریکی پوست و ضربان قلب در 15 نفر (8 زن و 7 مرد)، رنج سنی بین 22 تا 30 سال، در طی پخش آهنگ و عکس اندازه گیری شد. با وصل کردن سنسورهای الکتریکی به دست، سیگنال های مقاومت الکتریکی پوست را می توان آزمایش کرد. سطح اضطراب از طریق سیگنال های زیستی (بیوفیدبک) از طریق پخش آهنگ و نشان دادن تصاویر اندازه گیری شد. اول، مقاومت الکتریکی پوست و سیگنال های ضربان قلب اندازه گیری شد (حالت های یادگیری تقویتی). سپس پخش آهنگ (عامل) و نمایش عکس (اقدامات) استفاده شد. پس از یک دوره زمانی، مقاومت الکتریکی پوست و ضربان قلب دوباره اندازه گیری شد. بر اساس تفاوت های میان مقادیر اولیه و ثانویه پاداش، تغییرات استرس محاسبه شد. بر اساس دریافت پاداش، عامل یاد گرفت سطح استرس را کنترل کند.
یافته ها
عامل باهوش یادگیری تقویتی یاد گرفت چه عکسی برای نمایش و چه آهنگی برای پخش کردن به منظور مدیریت استرس مناسب است. برای هر شخصی آهنگ ها و عکس های متفاوت استرس را کاهش می دهد. این روش یادگیری باید برای هر موضوع دیگری تکرار شود.
نتیجه گیری
یک روش جدید بر اساس یادگیری تقویتی برای کنترل اضطراب مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. دقت تشخیص در یک روش ساده، سریع و کم هزینه بهبود یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!