تعیین ترکیبات شیمیایی و خاصیت ضد میکروبی اسانس ریشه شلغم شیرازی در شرایط آزمایشگاهی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین ترکیب شیمیایی و خاصیت ضد میکروبی اسانس ریشه شلغم شیرازی در فارس_ایران بود. اسانس ریشه شلغم شیرازی به روش تقطیر با آب به کمک دستگاه کلونجر استخراج و آنالیز اسانس توسط کروماتوگرافی گازی-جرمی منجر به شناسایی 16 ترکیب گردید. اصلی ترین ترکیبات شامل متیل کاویکول با بالاترین درصد (32.31 درصد)، ترنس آنتول (19.58 درصد)، لینالول (15.46 درصد)، آلفا پینین (9.28 درصد)، آلفا توجون (6.59 درصد) و بتا پینین (3.34 درصد) بودند. به منظور ارزیابی خاصیت ضد میکروبی اسانس از دو روش میکرودایلوشن و انتشار دیسک استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد که اسانس گیاه شلغم شیرازی دارای اثر قابل توجهی در کاهش رشد باکتری های مورد آزمون بوده است. اگرچه اسانس حاصل حداقل غلظت بازدارندگی کمی (2.5 میلی گرم بر میلی لیتر) روی باکتری اشرشیاکلی داشت اما در مقابل باکتری استافیلوکوکوس اورئوس بالاترین تاثیر (حداقل غلظت بازدارندگی 0.625 میلی گرم بر میلی لیتر) را از خود نشان داد. نتایج ارائه شده در این تحقیق، نشان دهنده خاصیت ضد باکتریایی اسانس ریشه شلغم شیرازی می باشد، بنابراین می توان از اسانس ریشه این گیاه به عنوان یک منبع بالقوه از یک ماده ضد میکروبی فعال برای صنعت غذا استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!