بررسی آمادگی در برابر بحران وبلایا در پرستاران بیمارستان های امام خمینی و تامین اجتماعی سقز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
حوادث و بلایا به عنوان اتفاقاتی که خارج از کنترل انسان است سلامت جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد. فقدان برنامه مقابله با حوادث و بلایا و عدم آمادگی در برابر آن می تواند مشکلات ناشی از بلایا را تشدید کند. پژوهش کنونی به منظور بررسی میزان آمادگی پرستاران در برابر حوادث و بلایا انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی در سال 1396 در 257 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های امام خمینی و تامین اجتماعی سقز که با روش سرشماری وارد مطالعه شده بودند انجام شد. جهت گردآوری داده ها از فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه آمادگی پرستاران که شامل سه بخش دانش، نگرش و عملکرد بود استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار PASW و به کمک آزمون های آمار توصیفی و آزمون های همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس انجام شد. میزان معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در این پژوهش 86 نفر پرستار مرد (5/33 %) و 171 نفر پرستار زن (5/66 %) با میانگین سنی 3/7 ± 9/33 سال شرکت داشتند. نتایج پژوهش نشان دادند که میانگین نمره دانش (9/11 ± 36)، نمره نگرش (02/11 ± 3/65)، نمره عملکرد (5/27 ± 9/51) و مجموع نمرات یا به عبارتی میزان آمادگی نمونه ها (3/31 ± 2/153) بود. نتایج آزمون هم چنین نشان داد که نمره دانش با متغیر سن همبستگی مستقیم و معنادار داشت (010/0=P) . هم چنین نمره نگرش با وضعیت تاهل (017/0=P) و نمره عملکرد با جنسیت (0103/0=P) و سابقه مدیریت (002/0=P) ارتباط معنادار داشت.
بحث و نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاکی از آمادگی متوسط به بالای پرستاران در برابر بحران و بلایا بود که با نمره مطلوب فاصله داشت. بنابراین نیاز به آموزش مستمر و مداوم آمادگی در برابر حوادث و بلایا، ایجاد فضای مناسب آموزشی و دادن انگیزه مناسب به پرستاران به منظور بهبود وضعیت آمادگی ایشان توصیه می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1771232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!