پیش نویسی برای نقشه راه توسعه بیولوژی سینتتیک جمهوری اسلامی ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
در گزارش آکادمی سلطنتی مهندسی، بیولوژی سینتتیک را به صورت رشته ای که طراحی و مهندسی اجزاء (Parts)، ادوات (Devices) و سامانه ها (Systems)، بر پایه بیولوژی را هدف قرار داده است، تعریف شده است. بر اساس پیش بینی های موجود، بیولوژی سینتتیک، از جمله دوازده فناوری بنیان برافکن و تحول برانگیز آینده است که زیست، کسب و کار و اقتصاد جهانی را متحول خواهد ساخت.
روش ها
با در نظر گرفتن زیر ساخت های بحرانی در علوم زیستی، مراکز تحقیقاتی زیست پزشکی، زیرساخت های زیست فناوری، سامانه ملی نوآوری، نقشه جامع علمی کشور و مراکز تعلیم و تربیت نیروی دکتری در جمهوری اسلامی ایران و تجربیات اخیر برای پیشرفت بیولوژی سینتتیک در کشورهای گوناگون، یک چهارچوب مفهومی برای توسعه بیولوژی سینتتیک در ایران، طراحی گردید.
یافته ها
پنج راهبرد برای توسعه بیولوژی سینتتیک در ایران را می بایست در نظر گرفت. 1/ بنیان گذاری مراکز تعالی پژوهش برای بیولوژی سینتتیک؛ 2/ حمایت از هسته های میان رشته ای در فناوری های زیست پزشکی در دانشگاه ها؛ 3/ ماموریت گرایی هوشمندانه بر پایه برنامه آمایش سرزمین و شبکه سازی؛ 4/ آموزش نیروی انسانی برای فراهم آوردن توده بحرانی نیروی کار در عرصه بیولوژی سینتتیک.5/ مردمی کردن دانش بیولوژی سینتتیک.
نتیجه گیری
با لحاظ نمودن پنج راهبرد پیشنهادی، یک بنیان استوار برای ایجاد زیرساخت های ضروری و نیروی کار خبره جهت توسعه بیولوژی سینتتیک در جمهوری اسلامی ایران فراهم می آید. همچنین با پیاده سازی یک نقشه راه عملی، جمهوری اسلامی به عنوان سرآمد کشورها، در منطقه غرب آسیا، در گستره بیولوژی سینتتیک، خواهد درخشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
501 تا 518
لینک کوتاه:
magiran.com/p1773371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!