بررسی برنامه ریزی استراتژیک سلامت الکترونیک و مروری بر موانع و چالش های موجود در کشور ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
صنعت سلامت یکی از بخش های مهم و درحال رشد اقتصاد جهانی است. هرساله برای ارائه خدمات مراقبت بهتر و بازدهی بیشتر، در سازمان های بخش سلامت میلیاردها دلار صرف بهبود نظام های اطلاعاتی می شود. برنامه ریزی استراتژیک نظام اطلاعات در سازمان های سلامت محور، ابزاری برای تصمیم گیری آگاهانه برای حصول به اهداف کلان و خرد سازمان های بخش سلامت است و از هرز رفتن سرمایه گذاری های عظیمی که در فن آوری های اطلاعاتی سازمان ها می شود، جلوگیری می کند. این پژوهش یک مطالعه مروری غیرسیستماتیک و جامعه پژوهش آن شامل مطالعات علمی مستخرج از کتابخانه ها و محیط اینترنت است. پایگاه های اطلاعاتی مورد استفاده شامل ProQuest، Web of Science، Scopus، Ovid، Cochrane Library، Medline، ISC، Irandoc، SID، Magiran، Iranmedex Medlib، و موتور جستجوی Google Scholar بودند. کلیدواژه های استراتژی سلامت الکترونیک، مدیریت اطلاعات سلامت الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت، پزشکی از راه دور و تجویز الکترونیکی، برنامه استراتژیک نظام سلامت مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که هرچند تلاش های زیادی برای اجرا و پیاده سازی سلامت الکترونیک در ایران شده است، با این حال استراتژی سلامت الکترونیک در ایران بیشتر در حد کلیات بوده و به علت عدم پایداری و موانع موجود به طور کامل عملیاتی نشده است. از طرفی نقایص موجود در زیرساخت فناوری اطلاعات کشور، محدودیت های نگرشی و رفتاری افراد، محدودیت های مالی، تغییرات سریع مدیران، کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر از موانع اصلی و تاثیرگذار در زمینه توسعه سلامت الکترونیک در ایران به شمار می آید. برای رفع این موانع، نیازمند داشتن برنامه استراتژیک ملی مشخص، هماهنگی افراد، سیاست گذاری و به کارگیری قوانین و مقررات و استانداردهای لازم، طراحی نرم افزارهای کاربردی هماهنگ، سیستم های امنیت الکترونیکی و ارتقاء فرهنگ استفاده از فناوری های اطلاعاتی در نظام سلامت کشور است.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 243
لینک کوتاه:
magiran.com/p1776628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!