مطالعه یافته های بالینی، خون شناسی و بیوشیمیایی در گاوهای مبتلا به بیماری لمپی اسکین طی یک همه گیری در جنوب غربی ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه حاضر به منظور بررسی نشانه های بالینی، یافته های هماتولوژیک و بیوشیمیایی در دام های مبتلا به بیماری لمپی اسکین (SD) در جنوب غربی ایران انجام گرفت. 60 راس گاو مبتلا به لمپی اسکین ارجاعی به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و 20 راس گاو به ظاهر سالم به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفت. تشخیص بیماری براساس معاینات بالینی و تایید تشخیص با آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز نمونه های خون انجام گرفت. از جمله علائم کلینیکی مشاهده شده در دام های بیمار می توان به ندول های پوستی، تب، بزرگ شدن غدد لنفاوی و ادم اشاره کرد. در ارزیابی خونشناسی، میانگین تعداد لکوسیت ها، لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها، اریتروسیت ها، هموگلوبین و پلاکت ها در دام های آلوده به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل پایین تر بود. در آزمایشات بیوشیمی مشخص گردید که سطح گلوکز، بیلیروبین تام و مستقیم و میزان فعالیت آنزیم های AST و CPK سرم در گروه آلوده نسبت به گروه سالم افزایش معنی داری یافته است. همچنین کاهش معنی داری در میزان کراتینین، آلبومین و آهن سرم در دام های مبتلا به لمپی اسکین مشاهده گردید. در مجموع ابتلا به بیماری لمپی اسکین در گاو با کاهش کلی در تعداد سلول های رده های مختلف خونی (پن سایتوپنی) و تغییرات معنی دار در پروفایل بیوشیمیایی سرم همراه بوده است. این تغییرات را می توان با روند التهابی بیماری و آسیب های سیستمیک ایجاد شده در ارگان های مختلف از جمله کبد مرتبط دانست. بررسی پروفایل خونی و بیوشیمیایی در دام های مبتلا به لمپی اسکین می تواند در مشخص تر شدن جنبه های مختلف پاتوژنز بیماری و نهایتا در ارزیابی پیش آگهی و بهبود روش های کنترل و درمان موثر باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
255 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p1776669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!