آسیب شناسی مکانیزم های دفاعی والدین با کودکان ناتوان هوشی و ناشنوا و ارائهٔ راهکارهای اصلاحی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
به دلیل اهمیت روزافزون مکانیزم های دفاعی در مفهوم سازی اختلال های روانی و درمان آن ها، هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی مکانیزم های دفاعی والدین کودکان ناتوان هوشی و ناشنوا در شهرستان کازرون و ارائهٔ راهکارهای اصلاحی بود.
روش بررسی
روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش از نوع علی مقایسه ای (پس از وقوع) است. نمونهٔ پژوهش 30 نفر از والدین (پدران و مادران) با کودک ناتوان هوشی بود که تشخیص ناتوان هوشی در پروندهٔ کودک درج شده بود.همین طور 30 نفر از والدین کودکان ناشنوا در شهرستان کازرون بودند که به روش نمونه گیری در دسترس و به شیوهٔ همتاسازی براساس (سن، سطح تحصیلات و جنسیت فرزند) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبهٔ بالینی ساختاریافته و پرسشنامهٔ سبک دفاعی اندرزو و همکاران استفاده شد و داده های گردآوری شده به وسیلهٔ آزمون واریانس دو عاملی (MANOVA) تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بین میانگین نمرات مکانیزم های دفاعی رشدیافته، رشدنیافته و روان آزرده در گروه های مطالعه شده تفاوت معنا داری وجود دارد (0٫001≥p). برحسب جنسیت سطح مکانیزم های دفاعی رشدیافته در مادران (ناشنوا) در مقایسه با پدران (ناشنوا و ناتوان هوشی) بیشتر است (0٫001≥p). همچنین بین والدین با کودک کم توان هوشی و ناشنوا برحسب جنسیت در استفاده از مکانیزم های دفاعی رشدنیافته و روان آزرده تفاوت وجود نداشت.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود با شناسایی مکانیزم های دفاعی والدین کودکان استثنایی، زمینه برای اثربخشی بعد روان شناختی مداخلات آموزشی فراهم آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!