پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدین

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سبک فرزندپروری والدین بر رفتار دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری تاثیر می گذارد. به همین دلیل هدف از پژوهش حاضر پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدین آن ها بود.
روش بررسی
جامعهٔ آماری پژوهش شامل همهٔ والدین دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود که فرزندان شان در سال تحصیلی 92-1391 در مراکز ویژهٔ ناتوانی های یادگیری شهر شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. نمونهٔ پژوهش شامل 150 نفر از والدین دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری شهر شیراز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامهٔ مشکلات رفتاری کانرز، فرم کوتاه ویژهٔ والدین و پرسشنامهٔ سبک های فرزندپروری رابینسون، ماندلکو، السن و هارت استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین سبک فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه والدین با مشکلات رفتاری (مشکلات سلوک، اضطراب خجالتی، روان تنی و مشکلات اجتماعی) دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (0٫001=p). همچنین بین سبک فرزندپروری اقتداری با مشکلات رفتاری دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری همبستگی معناداری مشاهده نشد. همچنین تحلیل رگرسیون چندمتغیره برای پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری نشان داد که سبک فرزندپروری سهل گیرانه مهم ترین پیش بینی کنندهٔ مشکلات رفتاری در این دانش آموزان است (0٫001=p).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت که احتمالا یکی از دلایل اصلی مشکلات رفتاری در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری به دلیل استفادهٔ والدین از سبک فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!