مقایسه نمره کلی شاخص معلولیت صوتی و کیفیت زندگی مرتبط با صوت در معلمان مبتلا به اختلال صوت شاغل در مدارس ابتدایی شهر اصفهان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
معلمان یکی از بزرگترین گروه های کاربران حرفه ای صوت هستند که از صوتشان به عنوان ابزار اولیه برای حرفه شان استفاده می کنند. بنابراین در معرض خطر بالایی برای ابتلا به اختلالات صوت هستند. هدف از این مطالعه تعیین میزان همبستگی میان نمرات کلی دو مقیاس فارسی VHI و V-RQOL قرار گرفت. اطلاعات زمینه ای از طریق پرسشنامه و تحلیل نمونه صوت جمع آوری گردید.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که به صورت مقطعی انجام گردید. جامعه مورد مطالعه معلمان ابتدایی شاغل در شهر اصفهان بودند که از میان آنها 32 معلم ابتدایی مبتلا به اختلال صوت از طریق نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. هر آزمودنی فرم های VHI و V-RQOL را تکمیل نمود. داده های بدست آمده با آزمون آماری همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتیجه مطالعه نشان داد که میان نمرات کلی دو مقیاس VHI و V-RQOL در میان معلمان مبتلا به اختلال صوت همبستگی معنادار منفی وجود دارد (0٫876-=r؛ 0٫001>p).
نتیجه گیری
بنظر می رسد در کار بالینی متخصص می تواند براساس نظر خویش هر یک از این مقیاس ها را استفاده نماید و نیازی به استفاده از هر دو نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!