ارزیابی اخلاق حرفه ای تدریس اعضای هیئت علمی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
اعضای هیات علمی دانشگاه ها به عنوان افرادی که مسئول تعلیم و تربیت دانشجویان هستند، باید نسبت به اخلاق حرفه ای تدریس آگاهی داشته و با پایبندی به آن، سلامت فرایند یاددهی - یادگیری را تضمین نمایند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مولفه های اخلاق حرفه ای تدریس اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است
روش
پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (بالغ بر 13815 نفر) بود که از این جامعه آماری، 380 دانشجو با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر 6 مولفه و 32 گویه بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی و t تک نمونه ای، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت.
یافته ها
دانشجویان مولفه های آراستگی متناسب با شان علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان، تسلط بر موضوع و محتوا، تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس اعضای هیئت علمی را در حد بالاتر از متوسط ارزیابی نمودند. همچنین بین دیدگاه دانشجویان دانشکده ها درباره مولفه های آراستگی ظاهری متناسب با شان علم و دانش ، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان و تسلط علمی بر موضوع و محتوا و نمره کل اخلاق حرفه ای تفاوت معنادار ملاحظه شد.
نتیجه گیری
هر چند وضعیت اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی بالاتر از متوسط ارزیابی می شود ولی هنوز فاصله زیادی (به طور خاص، در دو مولفه آخر یعنی تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس) با وضعیت مطلوب دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!