نقش اخلاق و صلاحیت های حرفه ای بر باورهای خودکارآمدی معلمان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
باورها و نگرش های افراد همواره به عنوان محرکی مهم و جهت دهنده به فعالیت های انسان مطرح بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق و صلاحیت های حرفه ای بر باورهای خودکارآمدی معلمان صورت گرفته است.
روش
این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به هدف آن به شیوه توصیفی از نوع همبستگی انجام شد، بدین منظور از بین جامعه 660 نفری معلمان ابتدایی شهرستان شاهین دژ، 244 نفر (124 زن و 120 مرد) با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. با توجه به هدف اصلی پژوهش از سه پرسشنامه باورهای خودکارآمدی، اخلاق حرفه ای و صلاحیت های حرفه ای معلمان استفاده شد و روایی پرسشنامه های پژوهش حاضر با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر (93/0 α=) و (89/0α=) و (97/0α=) به دست آمد و از شیوه مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج معادلات ساختاری نشان دادند، ضرایب تاثیر صلاحیت ها و اخلاق حرفه ای بر باورهای خودکارآمدی معلمان به ترتیب برابر 55/0 و 36/0 به دست آمد همچنین نتایج حاکی از این بود که مقادیر کای اسکوئر هنجارشده، ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) و سایر شاخص ها مانند NFI، IFI و CFI که هرکدام وجهی از برازش مدل ساختاری را نشان می دهند، پس از اصلاح در حد مطلوب قرار دارند و می توان گفت مدل نهایی از برازش خوبی برخوردار است.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این تحقیق می توان ادعا نمود که اخلاق و صلاحیت های حرفه ای معلمان دارای نقشی مثبت و معنادار بر باورهای خودکارآمدی آنان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!