بررسی آگاهی و رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان کوثر شهر قزوین از منشور حقوق بیمار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
منشور حقوق بیمار، به منظور اطمینان از انجام مراقبت کافی از بیماران تنظیم شده است. همچنین افزایش میزان رضایتمندی بیماران مستلزم ارتقاء کیفیت مراقبت های بهداشتی-درمانی است. این امر با اجرای منشور حقوق بیمار محقق می شود. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان از منشور حقوق بیمار بود.
روش ها
این پژوهش به صورت توصیفی – مقطعی انجام بر روی 565 نفر از بیماران زن مراجعه کننده به بیمارستان کوثر شهر قزوین در سال های 1393 و 1394 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 3 بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک، آگاهی از حقوق بیمار و رضایت مندی از اجرای منشور حقوق بیمار بود. روایی پرسشنامه با استفاده روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از روش دو نیم کردن (0/78=r) تایید شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های ناپارامتری (آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون مقایسه ای کروسکال والیس) و از طریق نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمرات میزان آگاهی بیماران 2/4±7/32 و رضایت مندی 1/8±3/89 بود که نشان دهنده ی میزان آگاهی متوسط و رضایت مندی ضعیف بود. نتایج نشان داد بین رده های مختلف سنی از نظر آگاهی اختلاف معنی دار آماری وجود ندارد (0/991=P) اما در میزان رضایت مندی آنان وجود دارد (0/000=P). همچنین بین سطوح مختلف تحصیلی از نظر آگاهی اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (0/000=P) اما در میزان رضایت مندی آنان وجود ندارد (0/122=P). در نهایت رابطه معنی دار آماری بین میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران مشاهده نشد (0/158=P و 0/059=r).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان دهنده آن بود که میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران از مفاد منشور حقوق بیمار در حد متناسب نبود. بنابراین برنامه ریزی آموزشی مدیران کیفیت بیمارستان ها برای ارتقای دانش و نگرش بیماران در خصوص میزان آگاهی از منشور حقوق بیماران، ضروری است. این تغییر نگرش بیماران باعث افزایش مطالبه حقوق منشور بیمار و در نتیجه افزایش میزان رضایت مندی خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!