ارتباط الگوهای غذایی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دبستانی 8-6 ساله

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
تاکنون مطالعه ای در خصوص ارتباط الگوهای غذایی و کارکردهای اجرایی انجام نشده است. با توجه به این که کارکردهای اجرایی بخشی از عملکردهای مغزی هستند که بر پیشرفت تحصیلی، رفتار و شناخت اثرگذارند و برخی مطالعات ارتباط الگوهای غذایی را با این متغیرها نشان داده اند، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط الگوهای غذایی و مقیاس های رفتاری کارکرد اجرایی در دانش آموزان دبستانی 8-6 ساله انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در 374 دانش آموز (184 پسر و 190 دختر) 8-6 ساله ی پایه اول تا سوم ابتدایی شهر قم انجام شد. دریافت های غذایی کودکان با استفاده از پرسش نامه نیمه کمی بسامد خوراک و کارکردهای اجرایی با استفاده از پرسش نامه درجه بندی رفتار کارکرد اجرایی (BRIEF) ارزیابی گردید. روش تحلیل عاملی جهت تعیین الگوهای غذایی غالب مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
در مطالعه حاضر دو الگوی غذایی غالب شناسایی شد. الگوی غذایی سالم دارای مقادیر بالای سبزیجات، حبوبات، گوشت قرمز و میوه جات و الگوی غذایی ناسالم دارای مقادیر بالای مایونز، شیرینی جات، آبمیوه های صنعتی، گوجه، نوشابه و میان وعده ها بود. پس از تعدیل مخدوشگرهای احتمالی، در افرادی که در نیمه بالای الگوی غذایی سالم قرارداشتند، شانس عملکرد ضعیف در مقیاس های بازداری، کنترل هیجانی و شاخص تنظیم رفتار به طرز معنی داری کمتر بود. هم چنین افرادی که در نیمه بالای الگوی غذایی ناسالم قرار می گرفتند، شانس بیشتری برای عملکرد ضعیف تر در مقیاس کنترل هیجانی داشتند.
نتیجه گیری
الگوی غذایی سالم ارتباط مثبت با مقیاس های رفتاری کارکرد اجرایی به ویژه مقیاس های بازداری و کنترل هیجانی داشت و الگوی غذایی ناسالم با عملکرد ضعیف تر در مقیاس کنترل هیجانی در ارتباط بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!