بهبود کیفی و بافتی کیک اسفنجی فاقد چربی با استفاده از پودر ژل آلوورا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
آلوورا گیاهی است که به طور عمده در مناطق خشک رشد می کند و به دلیل داشتن خواص دارویی و تغذیه ای فراوان می تواند به عنوان یک ترکیب طبیعی به مواد غذایی اضافه گردد. این تحقیق با هدف استفاده از پودر ژل الوورا و بررسی خصوصیات بافتی و ماندگاری کیک جهت فراسودمند شدن محصول و افرایش کیفیت بافتی آن انجام شد.
مواد و روش ها
پودر ژل آلوورا در سه سطح 2، 4 و 6 درصد نسبت به آرد به کیک اضافه شده و خصوصیات جذب آب و ویژگی های رئولوژیکی خمیر اندازه گیری می شود. در مرحله بعد کیک های مورد نظر تهیه و حجم و خصوصیات بافتی آن اندازه گیری می گردد. نمونه های تولیدی از نظر خصوصیات حسی و ویژگی های میکروبی با نمونه کنترل مقایسه می شود.
یافته ها
نتایج نشان داد، پودر آلوورا سبب کنترل فعالیت میکروارگانیسم ها، کپک و مخمر در کیک اسفنجی طی مدت نگهداری شده است، بنابراین دارای خاصیت ضد میکروبی و کپکی است. نتایج ویژگی های بافت کیک ها نشان داد میزان سفتی نمونه های حاوی مقادیر 2% پودر ژل آلوورا طی مدت نگهداری کاهش یافت، همچنین افزودن این پودر سبب افزایش شاخص رنگی روشنی و قرمزی کیک های مورد بررسی در سطح 2 و 4 درصد شد. در بررسی ارزیابی های حسی، نشان دهنده تفاوت معنی دار بو، فرم و شکل و پذیرش کلی بود که در ارزیابی کلی تیمار 2 درصد بالاترین امتیاز را کسب نمود.
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر مثبت پودر ژل آلوئه ورا در ارتقای خصوصیات نمونه های خمیر و کیک، مصرف آن برای ترکیب شدن به همراه مواد غذایی همچون کیک اسفنجی جهت بهبود کیفیت و بالا رفتن ارزش تغذیه ای محصول پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!