جایابی بهینه جبران ساز استاتیک توزیع به منظور کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ در حضور آرایه فتوولتاییک در شبکه توزیع شعاعی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هزینه زیاد توسعه و تجدید ساختار شبکه های توزیع، استفاده از ادواتی را برای کاهش مشکلات ناشی از رشد و تغییرات بار، اجتناب ناپذیر کرده است. جبران ساز استاتیک توزیع یا DSTATCOM ازجمله این ادوات است. در این مقاله به مسئله جایابی و اندازه بهینه DSTATCOM در حضور منابع تولید پراکنده مبتنی بر آرایه فتوولتاییک با در نظر گرفتن تغییرات بار پرداخته می شود. الگوی فصلی - ساعتی آرایه فتوولتاییک برحسب میانگین توان خروجی تولیدی آن در ساعات مختلف در نظر گرفته می شود. همچنین تغییرات بار شبکه نیز با اعمال منحنی فصلی - ساعتی و نیز ضریب رشد سالانه در یک دوره 5ساله بیان می شوند. درنهایت، هزینه تلفات انرژی اکتیو و راکتیو، هزینه اولیه نصب جبران ساز و انحراف ولتاژ میانگین تابع هدف در نظر گرفته می شوند. الگوریتم NSGA-II برای بهینه سازی مسئله و روش جاروب پسرو - پیشرو برای حل معادلات پخش بار به کار گرفته می شود و شبیه سازی در شبکه های نمونه 33 و 69 شینه و در محیط نرم افزار Matlab اجرا می شود. نتایج نشان می دهند جایابی این جبران ساز، تلفات توان را کاهش می دهد و پروفیل ولتاژ سیستم را بهبود می بخشد که همراه با توجیه اقتصادی خواهند بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!