بررسی تاثیر عصاره رازیانه بر تغییرات بیان ژن TERT در تومور القا شده کبد موش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از گیاهان برای اهداف درمانی منشا بسیاری از درمان های طب مدرن است. در این تحقیق ابتدا اثر سیتو توکسیسیتی عصاره رازیانه روی سلول های سرطانی بررسی گردید. سپس، با القا سرطان و تیمار با عصاره، تغییرات بیان ژن TERT برآورد شد.
مواد و روش ها
ابتدا غلظت های مختلف عصاره رازیانه برای بررسی مورفولوژی سلول ها و تست MTT تهیه گردید. سپس، القا سرطان در موش ها صورت گرفت. برای بررسی تغییرات بیان ژن پس از 7، 14، 21 و 28 روز، نمونه برداری انجام گردید. پس از استخراج RNA و سنتز cDNA، تغییرات بیان ژن مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
نتایج تست MTT بعد از 72 ساعت غلظت مهارکنندگی 50 درصد رشد سلول ها (IC50) برای هر دو رده سلول را 200 میکرو گرم بر میلی لیتر نشان داد. مقایسه نتایج مورفولوژی روز سوم، در غلظت های 100 و 200 بیان گر تحلیل رفتگی و نابودی کامل سلول سرطانی بود. بررسی نمودارها نشان داد که بیان ژن TERT در نمونه های سرطانی تیمار شده نسبت به شاهد در روزهای 7، 14 و 28 کاهش یافته است.
نتیجه گیری
عصاره رازیانه با ایجاد تغییرات درون سلولی اثرات دوگانه ای بر سلول های سرطانی دارد؛ به طوری که در غلظت بالا، عصاره محرک رشد و تکثیر سلول سرطانی است و در غلظت پایین اثرات مهاری بر رشد و تکثیر سلول ها دارد. در ارزیابی عصاره بر بیان ژن TERT نیز در روزهای 7، 14 و 28 کاهش در بیان ژن مشاهده شد. بنابراین عصاره رازیانه می تواند از طریق تاثیر بر مسیرهای مولکولی بیان ژن را تحت تاثیر قرار دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
543 تا 552
لینک کوتاه:
magiran.com/p1785135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!